Workshop Soof de Musical
Op Broadway is het al lang een beproefd concept: de workshops. In plaats van een voorstelling af te werken in een leeg theater, wordt er publiek binnen gevraagd. Je mag voor een prijsje een stadium van de voorstelling in wording komen bekijken en er wordt vriendelijk jouw input gevraagd. Hoe vond je het? Welke werkpunten zijn overduidelijk voor jou? Al deze antwoorden helpen het creatieve team om het verhaal, de regie en de techniek bij te werken tot er een sterker eindproduct staat. Bij Soof de Musical heten deze workshops proefvoorstellingen. Je krijgt ook effectief wat tussen de kiezen, maar daar slaat het proeven niet op. Je mag proeven van wat de musical zal worden!
Een knaller in wording
Musical Vibes mocht een van deze proefvoorstellingen bijwonen en feedback geven aan creatives Roos Schlikker (scenario) en Ed Struijlaart (songs). Voor je de pop-up theaterzaak achter de Nieuwe Luxor te Rotterdam binnen gaat, geeft de productie een korte uitleg over het concept. Er wordt duidelijk gemaakt dat er sedert de vorige shows twee nieuwe nummers aan de voorstelling zijn toegevoegd en er nog andere aanpassingen gebeurd zijn op vlak van teksten en regie. Het kan dus gebeuren dat een acteur helemaal de mist in gaat en dat is dan ook normaal, daar dienen deze proefvoorstellingen voor.
Alle toeschouwers krijgen een enquêteformulier om in te vullen voor ze naar huis gaan en hieruit halen productie en creatives de gewenste feedback
Dat de enige merkbare foutjes enkele vergeten lijnen zijn, toont aan dat de ontwikkeling van Soof al goed op de sporen staat. De vierde wand wordt af en toe doorbroken om enkele receptjes van Soof te laten proeven of om deel te nemen aan de Lifestyle televisieshow van Jim Cole. Een zeer sterke proefvoorstelling is het alvast zeker. Alle toeschouwers krijgen een enquêteformulier om in te vullen voor ze naar huis gaan en hieruit halen productie en creatives de gewenste feedback.
Roos en Ed schetsen tijdens de nabespreking achteraf de manier van werken om tot dit resultaat te komen. Er werd reeds veel materiaal geschrapt omdat de musical te lang was én omdat je soms enkele lijnen gemakkelijk kan vervangen door een handeling of een gezichtsuitdrukking. Ze letten er hard op om geen dubbele input te geven. Ook is er reeds hard gewerkt aan de volgorde van de songs om het evenwicht in de show te behouden. De nummers werden onafhankelijk van het script geschreven, maar wel met een beperkte input van Roos. Een summiere omschrijving van de situatie was meestal het belangrijkste materiaal waar Ed mee aan de slag moest.
Er zijn nog wel wat werkpuntjes aan deze ruwe versie van Soof, maar de voorstelling stelt alvast zeker een topper te worden
Er zijn nog wel wat werkpuntjes aan deze ruwe versie van Soof, maar de voorstelling stelt alvast zeker een topper te worden. Met een zeer sterke cast, verfrissende muziek en creatives die de input van het publiek zeer belangrijk vinden, lijdt dit geen twijfel: bij de première gaat dit knallen!
Er zijn nog proefvoorstellingen van Soof de Musical te zien tot en met 17 december in het Chassé theater te Breda. De eigenlijke première staat gepland voor november 2018. Meer informatie & tickets vind je op www.soofdemusical.nl.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier