Voor Paulien de Musical
Sinds tien jaar is MiLo productions een vaste waarde in het programma van het cultuurcentrum Knokke-Heist. Nadat ze vorige jaar de studio 100 musical De 3 Biggetjes speelden, viel dit jaar de moedige keuze op een zelfgeschreven musical: Voor Paulien, naar het boek van Paul Kustermans.
Voor, Paulien. Door, Passie
1860, de jonge Paulien moet, na het ongeval van haar broer, zijn plaats innemen in de steenkoolmijn. Daar leert ze Giel kennen, amper enkele jaren ouder, die haar helpt met het zware werk onder de grond. Paulien komt terecht in een wereld van kinderarbeid, kwade arbeiders, stakingsplannen en dromen van een betere wereld. Tot de mijn brult…
Een talentvolle groep waarin elk individu de kans krijgt om z’n kunnen te tonen
Deze musical wordt gespeeld door een gepassioneerde groep die samen een heftig verhaal vertelt. Gedurende anderhalf uur spelen ze vol concentratie het eerste deel rond. Het tweede deel, ook ruim een uur, is opnieuw vol concentratie. Als het geluid of licht het even laat afweten, spelen zij gewoon door. Dat alleen al getuigt van een talentvolle groep. Een talentvolle groep waarin elk individu de kans krijgt om z’n kunnen te tonen, wat ook gevolg heeft voor de lengte van het script en de songs.
Het scenario en de regie is in handen van Lore Dobbelaere. Respect om een geschreven tekst tot leven te wekken op podium. In tegenstelling tot wat de vertelstem in het begin vertelt, ligt de focus niet alleen op het verhaal van Paulien, maar evengoed op dat van andere jonge mijnwerkers. En misschien is dat wel een puntje van feedback voor deze voorstelling: soms lijken er teveel personages en belangen te zijn en dezelfde thematieken komen in verschillende songs naar voor. Lore maakt graag gebruik van toneelbeelden met veel volk on stage, waardoor ze tijdens de repetitie wellicht heel wat moest puzzelen.
Een pluim voor de leden van het orkest, die de nieuwe score laten horen
De muziek klinkt ons de volledige avond bekend in de oren, ondanks dat het een geheel nieuwe score is van Davy Desmet. We krijgen jammer genoeg niet de kans om een melodie te verwerken, de songs volgen elkaar heel snel op, duren heel lang en er is te weinig eenzelfde muzikaal thema die terugkomt. De zangers ervaren af en toe wat moeite met sommige partijen, waardoor enkele songs schreeuwerig overkomen. Een pluim voor de leden van het orkest, die de nieuwe score laten horen. Echter, zij zijn vaak té verstaanbaar, de tekst verdwijnt in het niets en dat is jammer.
De acteer- en zangprestaties waren op z’n minst vol passie te noemen. In de hoofdcast vallen vooral: Florence Hochedé (Mira) en Cato Goffin (Rosse) op. Florence zingt als een engel en heeft prachtige dictie. Haar timing in spel is perfect. Cato acteert enthousiast en weet het publiek in te palmen. Met haar poppy voice weet ze het duet met haar zangpartner tot een hoger niveau te tillen. Paulien, vertolkt door Elisa Lefever had gerust wat meer materiaal mogen krijgen om zich als hoofdrol te laten horen en zien. Chapeau voor deze jongedame die zich duidelijk goed heeft ingewerkt in de thematiek van de musical. In het ensemble valt Eva Brackman, vorig jaar biggetje, opnieuw op met haar heldere stem.
Het prachtige decor, ontworpen door Ben en Quinten De Smedt is een sterk staaltje dynamiek
Het prachtige decor, ontworpen door Ben en Quinten De Smedt is een sterk staaltje dynamiek waar men praktisch gebruik van kan maken. De decorwissels duren soms wat lang, die verlopen niet altijd even soepel en geluidloos. Het is echter altijd duidelijk waar men zich bevindt in het verhaal. De belichting had wellicht als doel om het donkere van de mijn na te bootsen, daardoor is de focus op de spelende acteur op dat moment niet altijd even duidelijk. Over het algemeen staan de acteurs in het donker, ondanks dat er wel een spot voor hen voorzien is.
Deze productie is – na Het Uur Nul – hun tweede zelfgeschreven productie. Het eerste deel kabbelt rustig voort, tot we de pauze ingaan als de mijn instort. Het tweede deel is een opsomming van een aantal verwachte musicalelementen, met een mooi einde als gevolg. Volgend jaar brengt MiLo de musical: Evita, waarvoor nog audities georganiseerd worden voor Ché. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via info@musicalgroepmilo.be.
Door Jonas Jacques
Foto’s: onbekend