Soldaat van Oranje 2.0
Met de komst van een andere, nieuwe voorstelling over de oorlogsjaren 40-45 en na meer dan een decennium spelen voor miljoenen bezoekers, is Soldaat van Oranje herzien met nieuwe liedjes, een aangepast script, prachtige verbeterde projecties en andere spelkeuzes. Geen wereldschokkende veranderingen en een compleet nieuwe voorstelling, wel een ietwat andere en prima invulling.
Soldaat van Oranje in een nieuw jasje
Menig musicalliefhebber kent het castalbum van achter naar voren en van links naar rechts – de arrangementen, woordkeuzes, intonatie in woorden en zinnen. De originele cast met onder andere Matteo van der Grijn heeft een onuitwisbare indruk achtergelaten en vele bezoekers hebben de musical al meermaals bezocht. Soms was het zelfs wachten op favoriete stukjes, grapjes en de meest gewaardeerde liedjes. Gelukkig hebben de makers goed geluisterd en gekeken naar wat er aangepast moest worden. Nergens duikt in de herziene versie het gevoel op van ‘moet dit nou?’, enkel ietwat politiek correcter en minder plat taalgebruik is een misser voor hen die daaraan geen aanstoot namen. In een aantal liedjes zijn de arrangementen, het tempo en de teksten aangepast. Zo gaat ‘Als wij niets doen’ iets langzamer en is ‘Zedenpreek’ qua taal een grote verandering, maar met dezelfde impact. Daarnaast is ‘Kom vrij met mij’ verdwenen, wat als een zeer welkome verandering wordt gezien, en heeft het personage Ada eindelijk meer uitleg gekregen en zelfs een eigen, ontzettend mooie solo.
Nergens duikt in de herziene versie het gevoel op van ‘moet dit nou?’
In de dialogen zijn kleine veranderingen doorgevoerd die niet erg opvallen, maar veelal slimmer zijn geschreven. Soms mist men wat informatie en uitleg over een situatie of personage, maar wordt er andere momenten wel dieper ingegaan op feiten. Uiteraard maakt ieder castlid zich zijn of haar rol eigen, en is het soms de vraag of het een productionele keuze is of de keuze van de speler. De projecties zijn overal kwalitatief vernieuwd en prachtig geworden. De scene met de Engelse RAF vliegtuigen tijdens het bombardement in Berlijn is nu een visueel prachtig plaatje, en klopt van alle kanten. Het lijkt alsof men zich ook in het toestel bevindt.
Op sommige momenten mist er wat power en kracht in de overgang van liedjes of teksten, en blijven de scènewisselingen soms droog en plotseling. Ook kan de nieuwe cast in zang, alhoewel loepzuiver, veel krachtiger proberen te zingen en spreken. De muziek overstemt hier en daar wat er gezongen wordt en dat is zonde. De cast, onder andere bestaande uit Joep Paddenburg als Erik, de fantastische Henriette Tol als Koningin Wilhelmina, Diana van Die als Charlotte, Tijn Docter als Van ’t Sant, Yoran de Bont als Anton, Dorien van Gent als Ada en magnifiek danser Eli ter Hart als Bram, is een heerlijke groep acteurs die musical kunnen zingen en goed spel en een fijne chemie laten zien.
Geen wereldschokkende veranderingen, wel een ietwat andere en prima invulling
De veranderingen zitten in soms heel kleine dingen, anderzijds in grotere; Soldaat van Oranje blijft echter zichzelf en een visueel sterke show met een goed getrainde cast en een aangrijpend, ontroerend verhaal.
Meer informatie & tickets vind je op www.soldaatvanoranje.nl
Door Annemarijn Clement
Foto’s: Annemieke van der Togt