Tinne Oltmans, Helle Vanderheyden en Thomas Van Goethem
Deze zomervakantie ging de musical Doornroosje van producent Deep Bridge voor een tweede keer in première. De zaal is anders, het ensemble is groter en ditmaal spelen niet één maar twee blonde deernes de rol van Doornroosje. Helle Vanderheyden en Tinne Oltmans wisselen elkaar af in het spelen van de prinses naast de hand van sprookjesprins Thomas van Goethem. Tijd voor een gesprek met deze drie acteurs.
Totaal anders
Om met de deur in huis te vallen: Tinne, hoe ging de première?
Tinne: Ja, leuk! Het was een volle zaal, dat is altijd tof. Het jammere is dat we deze keer oortjes in hebben en niet altijd horen hoe enthousiast het publiek is. Bij de buiging stond iedereen recht, dus ik denk dat iedereen er wel van genoten heeft.
Is er een verschil in speelstijl tussen de twee prinsessen? Zetten jullie Doornroosje anders neer?
Tinne: Ja, ik vind van wel. Ze vragen mij dikwijls: “Hoe doet Helle het?” en dan merk je dat dat een totaal andere prinses is.
Helle: Dat is raar! Onze regisseur zei het ook. het is niet beter of slechter, maar gewoon anders.
Tinne: En dat vind ik dus zo fijn. We kunnen het bijna niet vergelijken, want het is zo anders, ook de manier van zingen bijvoorbeeld.
Helle: Daarom is het dus extra leuk voor de mensen om twee keer te komen kijken!
Thomas: Ik vind het eigenlijk wel een goede vraag om te kijken wat ze nu zo verschillend maken. Ik kan momenteel alleen maar de hoogte zeggen. Helle is iets groter (Helle lacht)! Ik heb met Helle alleen nog maar een doorloop kunnen doen, maar het leukste is dat ze het allebei heel anders interpreteren. Dat maakt het voor mij leuk omdat ik de voorstelling met Tinne al verschillende keren gespeeld heb en dat het dan ook wel eens verfrissend is om een andere invulling te zien. Het is sowieso altijd fijn om met alternerende actrices of acteurs te spelen omdat je nooit een kopie ziet van de ene of de andere. Tinne en Helle hebben de vrijheid gekregen om er hun eigen ding mee te doen. Dat geeft mij dan ook weer een toffe invalshoek.
Tinne: En dan blijft hij wakker!
Het is sowieso altijd fijn om met alternerende actrices of acteurs te spelen omdat je nooit een kopie ziet van de ene of de andere
Is er iets veranderd sinds februari?
Thomas: Een paar acteurs, het ensemble is groter geworden. Het decor heeft ook een paar toevoegingen gekregen.
Tinne: Het is allemaal wat grootser omdat de zaal groter is. En met Mart (van den Hout, nvdr) hebben we een nieuwe Coco natuurlijk.
Wat vind je leuker? De kleinere cast van toen of de grotere van nu?
Tinne: Het heeft allebei zijn charmes. In februari was het een kleine cast, een kleine groep. In Theater Elckerlyc zaten we dan wat op elkaar gepropt en dat was zeer gezellig. Dit is veel grootser, maar totaal anders.
Helle, wat wil je extra aan de prinses geven?
Helle: Ik ben altijd gewend geweest een crazy prinses te spelen. Ik wil een leuke en vlotte prinses zijn. Niet meer zo de typische prinses uit de sprookjes van vroeger, maar een moderne versie ervan.
Waarom moeten de mensen die het in februari gezien hebben nu terugkomen?
Thomas: Ik denk dat er een simpele reden is. We hebben met de vorige run bewezen dat we met deze versie van Doornroosje er in geslaagd zijn een eigentijdse kijk van een heel oud sprookje te geven. Eentje waarvan ook de ouders denken dat het plezant is om naar te kijken. Die opmerking heb ik toch regelmatig gehad. Veel ouders nemen hun kind mee naar een kindermusical als deze, voor het kind. Het kind amuseert zich meestal rot, maar de ouders kunnen soms wat uit de boot vallen. Door iemand als een Walter Baele, die de rol van koning op een heel leuke en dubbele manier invult, krijg je een voorstelling die letterlijk voor jong en oud is. Ik denk dat dat de grootste troef van deze productie is. Het beweert ook niet meer te zijn dan het is. Het is een simpele productie: een simpel decor met mooie kostuums en simpele dialogen. Niet te lang, niet te kort, perfect voor de allerkleinsten en inhoudelijk zeer verrassend voor de volwassenen.
Niet te lang, niet te kort, perfect voor de allerkleinsten en inhoudelijk zeer verrassend voor de volwassenen
Als ik aan jullie alle drie individueel vraag wat het leukste moment in het stuk is, wat krijg ik dan als antwoord?
Thomas: Dat is een moeilijke vraag. Ik vind kussen altijd wel plezant (lacht)! De draak is ook best leuk om te doen.
Helle: Voor mij is dat het eerste moment dat we opkomen. Omdat ik toch al 20 minuten heb moeten wachten backstage. Als ik dan eindelijk op mag denk ik: “Yes, eindelijk knallen!”
Tinne: Bij mij is het iets dat backstage gebeurt. De quick change! Op een bepaald moment gaan we trouwen en wisselen we naar een trouwkostuum. Ik vind het heerlijk om dan om ter snelst van kleren te wisselen. Binnen de 30 seconden hebben we een volledig andere tenue aan en dan denk ik steeds: “We did that!”
Doornroosje is nog tot en met 12 augustus te zien in de Koningin Elisabethzaal aan de ZOO. Voor tickets & en meer informatie surf je naar www.deepbridge.be.
Door Lien Van Doorslaer
Foto’s: Wendy de Noier