The Best Of Musicals – At The Movies
Na twee zeer goed onthaalde The Best of Musicals in 2018 en 2019, kon een derde versie niet uitblijven. Deze formule slaat goed aan bij zowel het musicalpubliek als bij mensen die totaal vreemd zijn aan het genre en kan gerust nog enkele jaren mee. Voorwaarde is dat er goed op de kwaliteit en afwisseling wordt toegezien. De afwisseling van nummers zat alvast goed, voor een topkwaliteit zijn nagenoeg ook alle elementen samengebracht, maar hier en daar is er nog wat fine tuning nodig.
Feestje bouwen?
At the movies is het thema van deze jaargang. Niet specifiek musical films, wat een extra blik mogelijkheden opentrekt, maar wel wat afdwaalt van het Best of Musicals concept. Zolang er dan echter nog moeite gedaan wordt om niet af te dwalen naar een zielloos concert maar de nummers “verteld” worden zoals het in een musical moet, kunnen we weinig inbrengen in dijken van songs als de 007-serie! De publiciteit voor het eigen musical product van Music Hall verwatert natuurlijk wel wat. Dit terzijde is de nummerkeuze zeker leuk en afwisselend en grote successen cohabiteren met minder bekende pareltjes.
De basis van de kwaliteit begint met een fenomenaal 22-koppig orkest. Een sound om je vingers van af te likken
De basis van de kwaliteit begint met een fenomenaal 22-koppig orkest. Een sound om je vingers van af te likken, al is het spijtig dat ze in de klank mix vaak de zangers net overstemmen. Het geluid is op zich mooi en vol, maar staat algemeen iets te luid, zeker in de lagere frequenties. Het lichtplan is knap en speelt goed in op de nummers, maar wanneer je iets te tonen hebt op het podium, verblind dan je toeschouwers niet zo onnodig! De projecties zijn mooi en passen goed bij elk nummer. De enkele special effects geven een extra wow-factor.
De grootste wow-factor komt echter van Charlotte Campion. Twee jaar geleden vroeg ondergetekende nog om meer Charlotte, dank u Music Hall om dat te doen! ‘I will always love you’! Een ongelooflijk moeilijk nummer dat Whitney Houston alle mogelijke prijzen deed winnen. De Stadsschouwburg luistert met ingehouden adem naar onze roodharige Whitney. Van het standvastige a capella begin tot de (voor)laatste noot puur genot. De krop in de keel voelen we zelf ook! Zet Elke Buyle naast Charlotte en we krijgen The Dynamite Ladies! Elk duet, elke solo dat deze twee dames brengen doen de applausmeter ontploffen! Over kwaliteit gesproken.
De nummerkeuze is leuk en afwisselend en grote successen cohabiteren met minder bekende pareltjes
Het is niet zo dat ze geen vrouwelijke concurrentie hebben: Goele De Raedt en Marleen van der Loo vormen met Elke een pittig trio dat swing en een Latijnse ambiance brengen alsof het niets is. Goele blinkt ook uit in ‘Cabaret’. Het aanstormende talent Charlotte Verduyn krijgt en grijpt ook de gekregen kansen. Vreemde eend in deze musical-bijt is Eva-Jane Smeenk. Vocaal zeker een meerwaarde, nog wat werken aan performance en samenzang en ze draait hier probleemloos mee. Aan de mannelijke kant is er met Gene Thomas, een spring in het veld die met ‘Footloose’ en ‘Far from over’ iedereen in zijn stoel doet shaken. Chris Van Tongelen opent de twee delen van de voorstelling en doet dat telkens met een mooie inleving. Het is alleen spijtig dat na een fantastische opener ‘The Greatest Show’, de spektakelwaarde niet meer geëvenaard wordt. Wim Van den Driessche alterneert met Hans Peter Janssens en zij brengen vier oer-klassieke musicalnummers. Wim neemt de première voor zijn rekening en doet dat zoals we hem kennen: foutloos. Mooi gespeeld en pure klasse. Al kan hier en daar een rauwer kantje ook wel iets extra brengen.
De drie ensemble-mannen hebben weinig solo werk. Jeroen Logghe en Christophe Coenegrachts hebben elk een duet met Charlotte Campion en Rick van den Belt kwijt zich ten volle aan de vele ensemble taken. Tot slot zit er bij de mannen ook een vreemde eend. Ivann Vermeer heeft een hele brok werk gekregen in deze Best of Musicals. De man kan zingen, zonder tegenspraak. Maar hij brengt geen beleving, geen doorleving. Alles is esthetisch perfect, maar gevoelloos. Het beeld klopt gewoon niet met de inhoud van de songs. Zeer spijtig dat de andere heren niet meer hun kunnen mogen tonen, dat zou het belevingsniveau enkele stappen hoger brengen. De verdeling van de nummers lijkt nog meer een probleem te zijn geweest, enkele mensen hebben songs toebedeeld gekregen die niet echt bij hun stem passen of ver buiten hun comfortzone liggen. Het leidt niet dadelijk tot grote problemen, maar ook hier zou het de show enkel verbeteren als die match net iets beter zou zijn.
The Best Of Musicals is en blijft een groot feestje
The Best Of Musicals is en blijft een groot feestje. De krachtige momenten zijn zo veelvuldig en écht sterk, waardoor de minder stevige interpretaties eens zo hard opvallen. Het niveau van de mindere momenten opkrikken is een opdracht voor de volgende editie, we kijken er naar uit eens we gedaan hebben met nagenieten.
The Best Of Musicals speelt nog te Gent van 21 tot en met 23 januari. Tickets en meer informatie vind je op www.musichall.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier