Sweeney Todd
Deze week ging in de Extra Muros-schouwburg van De Munt op Tour & Taxis, de eerste musical ooit van dit Operahuis in première. Door de langdurige renovatie van de Muntschouwburg week De Munt uit naar dit indrukwekkend tentencomplex. Hierdoor zijn ze wel enigszins gedwongen om de voorziene programmatie aan te passen aan de technische mogelijkheden. Omdat de Opera Frankenstein onhaalbaar was, werd er gekozen om Sweeney Todd in regie van James Brining te brengen. De cast die voorzien was voor Frankenstein bleef bijna volledig behouden. Musical Vibes ging kijken.
Sterke hybride Sondheim
Wat meteen opvalt bij deze uitvoering is, hoe kan het anders, het magnifieke orkest. Geen gitaren of saxofoons, maar een 45-koppig symfonisch orkest. Dit wekt dadelijk hoge verwachtingen. Het decor is al zichtbaar en doet je meteen aan een grauwe havenbuurt denken. Er wordt gewerkt met ogenschijnlijk standaard scheepscontainers en de achterwand is een huizenrij zoals je er in de achterbuurten van eender welke grootstad kan verwachten. Als snel maken we kennis met Sweeney Todd en Anthony, de matroos die hem redde uit de zee. Ze nemen afscheid en gaan elk hun eigen weg. Meteen wordt het grootste verschil met een musicalgezelschap duidelijk. De klassieke zangstemmen van de protagonisten maken dat deze Sweeney Todd een opera wordt.
De uitblinker van de avond is echter Carole Wilson als Mrs. Lovett. Elke scène is raak, zowel qua emotie als verstaanbaarheid
Niet dat er voor de musicalfan hier niets te zoeken is, verre van. De ploeg van De Munt zet hier een mooie voorstelling neer. Het decor zit heel vernuftig in elkaar, het lichtplan is zeer mooi gedaan en het orkest toont wat een meerwaarde het heeft. Spijtig genoeg is de kwaliteit van het geluid niet optimaal, het is een beetje te zacht om de duidelijke zangers te verstaan. Er zijn ook enkele artiesten die amper verstaanbaar zingen, maar daar helpt de aanwezige ondertiteling mee. Topprestaties zijn er van Scott Hendricks als Sweeney Todd en George Ure als Toby. Beide leveren een zeer goede acteerprestatie en zijn vocaal zeer sterk en duidelijk. De uitblinker van de avond is echter Carole Wilson als Mrs. Lovett. Zij speelt en zingt met zoveel finesse en kracht dat het een genot is om haar bezig te zien. Elke scène is raak, zowel qua emotie als verstaanbaarheid.
Voor operafans is deze versie misschien niet opera genoeg, zoals het voor musicalliefhebbers misschien te klassiek overkomt
Stephen Sondheim zelf zei: “Als Sweeney Todd gespeeld wordt door een musicalgezelschap, is het een musical. Brengt een Operahuis dit stuk, is het een opera.” Zo zwart-wit is het waarschijnlijk ook niet, voor vele operafans is deze versie van De Munt misschien niet ‘opera’ genoeg, zoals het voor de meeste musicalliefhebbers misschien te klassiek overkomt. Wel is zeker dat deze show voortreffelijk gebracht wordt, zeer mooi in scène is gezet en zeer goed klinkt. De moeite waard om te zien als je rekening houdt met net dat hybride aspect van deze Sondheim.
Sweeney Todd speelt nog tot en met 30 juni in het Muntpaleis op Tour & Taxis te Brussel. Meer info & tickets op www.demunt.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort