Soraya Gerrits
Soraya Gerrits is op dit moment te zien in het programma New Musical Star, dat elke zaterdag wordt uitgezonden op Zapp. Deze jonge dame heeft een duidelijk doel voor ogen; het maken als musicalactrice. Wij spraken met haar over dit avontuur en haar toekomstplannen.
Blijf vooral genieten
Kan je vertellen wie je bent en wat je in je dagelijks leven doet?
Ik ben Soraya Gerrits. Ik ben 16 jaar oud (word 17 in mei). Ik zit in mijn examenjaar, 5 havo. Ik ga van maandag tot en met vrijdag naar school in Rotterdam. Ik zit daar op de Havo/Vwo voor Muziek en Dans. Dat is een vooropleiding conservatorium. Ik krijg daar dus gewoon alle vakken zoals: Nederlands, Engels, Geschiedenis etc. En extra vakken zoals: koor, solfège, muziektheorie en zang. Ik woon in Huis ter Heide dus ben elke dag wel rond de drie uur onderweg. Elke zaterdag zit ik de hele dag in Tilburg. Ik doe daar de vooropleiding Muziektheater van Fontys Hogeschool voor de Kunsten. Zondag is dus mijn enige vrije dag, natuurlijk moet ik dan alsnog huiswerk maken en leren.
Je bent nu te zien in het Zapp programma New Musical Star. Hoe heb je dit avontuur ervaren?
New Musical Star is een groot avontuur. Ik heb zo veel geleerd en meegemaakt. Ik heb met mijn allergrootste idolen één op één mogen werken, hoe geweldig is dat?! Ik ben zelf een hele grote fan van Celinde Schoenmaker die vast jurylid is. Dat is ook een van de redenen dat ik New Musical Star als ontzettend gaaf heb ervaren. Het grappige is dat veel ‘musicalsterren’ mij herkennen als ‘fan’. Natuurlijk, het zijn ook ‘maar mensen’, maar ik vind het toch iets magisch hebben hoor. Ze zijn ook allemaal zo lief! New Musical Star is niet alleen maar leuk zingen, dansen en acteren, het is best zwaar. Je bent van ’s ochtends 7/8 uur tot 12 uur ’s avonds bezig. Ik slaap ook niet zo goed in ‘het huis’, ik ben dan bijvoorbeeld aan het nadenken over dat het zó tof is dat ik dit mag meemaken, aan het nadenken over wie we zouden kunnen krijgen. Nooit gedacht dat mij deze rollercoaster zou overkomen. Niemand kan me dit meer afpakken.
Mijn tijd op de theaterschool heeft mij wel degelijk geholpen bij New Musical Star. Als ik al die kennis niet had gehad was ik niet zo ver gekomen
Dit is je eerste professionele aanraking met het theatervak, maar je hebt al wel wat ervaring opgedaan in het amateurcircuit. Heeft dit jou geholpen tijdens het New Musical Star parcours?
Ik heb wat ervaring op het amateur gebied van musical. Ik was 9 jaar toen ik Mary Poppins zag in Scheveningen. Ik vond het geweldig. Wat me opviel was dat je kon zingen, dansen én acteren! Toen ging ik naar een theaterschool in Amersfoort. Ik heb daar 7 jaar op gezeten. Ik kreeg daar les in zang, dans en acteren. Na 1 jaar mocht ik naar de productieklas: dat was voor de kinderen die er écht wat mee wilde doen en een hoger niveau hadden dan de normale groepen. Ik begon met privé zangles toen ik 10 was. Ik heb daar meerdere producties gedaan zoals: Grease (Marty & ChaCha), De betovering van Belle en het Beest (Belle) en Mamma Mia! (Donna). Daar heb ik ontzettend veel geleerd. Mijn tijd op de theaterschool heeft mij wel degelijk geholpen bij New Musical Star. Als ik al die kennis niet had gehad was ik niet zo ver gekomen of überhaupt door geweest naar ‘het huis’. Ik begrijp daardoor aanwijzingen beter of pik het sneller op. Alsnog is het niet makkelijk maar het heeft me zeker geholpen.
We hebben begrepen dat je het idee voor New Musical Star aan Joop van den Ende hebt geschreven in een brief. Kan je vertellen hoe dat in zijn werk ging?
Ik stond bij de première van Moeder, ik wil bij de Revue langs de rode loper. Toen heb ik een brief gegeven aan meneer en mevrouw van den Ende. Daarin stond dat ik ambities had om het musicalvak in te gaan, wie mijn voorbeelden waren en voorgesteld of er geen programma kon komen voor tieners die graag in musicals willen spelen; een soort van ‘Op zoek naar’ maar dan een tiener versie. Ik heb toen binnen 3 dagen een brief terug gehad van Joop van den Ende. Ik was helemaal overdonderd door het (snelle) antwoord. Ik heb de brief ingelijst… In de brief stond dat het hem goed deed om te horen dat er jonge mensen zijn die ambities hebben om het musicalvak in te gaan.
Hij heeft mij toen goede tips gegeven om door te gaan. In zijn brief stonden een aantal mooie complimenten zoals; “Naast talent is er nog een heel belangrijke tweede factor nodig om verder te kunnen komen als artiest en dat is discipline, de wil om hard te werken aan je talent en beter te worden dan je al bent. Ik bespeur dat bij jou. Ik hoop dat je huidige school een opstap kan betekenen naar een van de bestaande vervolgopleidingen voor musicalartiesten”. Hij zei dat het idee voor het programma niet eenvoudig te realiseren zou zijn. En dat er niet plaats was voor een apart musicalformat. En toen kwam in 2016 New Musical Star naar buiten met audities!
Wat er ook gebeurt, ik heb een hele mooie, leerzame ervaring erbij
New Musical Star is nog niet afgelopen, het blijft dus nog even spannend hoe het af gaat lopen voor jou?
Het wordt inderdaad spannend voor mij hoe New Music Star afloopt. Wat er ook gebeurt, ik heb een hele mooie, leerzame ervaring erbij. Met prachtige herinneringen. Het is een harde, strenge en eerlijke wereld. Daarom moet je goed je mannetje staan, zonder arrogant te zijn. Laat niemand je wijs maken dat je het niet kan, want wat je niet kan, moet je zien als wat je nóg niet kan. Oefening baart kunst. Blijf vooral genieten, dat wordt ook opgemerkt en dat is het belangrijkste.
Wil je leeftijdsgenoten nog iets bijbrengen over jouw ervaringen tot nu toe in het ‘theatervak’ en ze eventueel wat tips meegeven?
Mijn tips;
- Geloof in jezelf. Blijf jezelf (ontwikkelen).
- Durf je dromen achterna te gaan.
- Hard werken wordt altijd beloond.
- Vooral doorgaan, juist als het tegen zit. Je wordt daar alleen maar sterker en beter van.
Zijn er musicals waarvoor je – als deze in Nederland te zien zijn – zou willen auditeren? En wat zijn dan de rollen waar jij voor zou gaan?
Musicals waarvoor ik zou willen auditeren zijn eigenlijk alle musicals. Maar mijn droom is wel The Phantom of the Opera en Les Miserables, die moeten ooit weer naar Nederland komen. En Hamilton, want meneer van den Ende is er mee bezig om deze naar Nederland te halen. Dat gaat nog drie jaar duren, dus ik heb nog tijd zat om mezelf te ontwikkelen. Ik heb in de wandelgangen gehoord dat ook Chicago en Mamma Mia! terug komen… alleen ben ik daar nu nog te jong voor, jammer genoeg. En ik zou heel graag willen auditeren voor Tina de Musical. Daar heb ik nu ook de goede leeftijd voor. Volgend seizoen komt Fiddler on the Roof naar Nederland, daar zou ik heel graag mijn kans willen wagen voor een van de drie dochters. Ik zou dus eigenlijk voor alle musicals willen auditeren, haha.
De rollen waar ik voor zou gaan zijn: Tina in Tina de musical. Christine in The Phantom. Eponine, Cosette of Fantine in Les Miserables. Roxy of Velma in Chicago. Sophie in Mamma Mia! zou nu het dichtste bij mijn leeftijd zijn, voor de rest zijn het natuurlijk volwassen vrouwen. Dus Tina de Musical en Mamma Mia! zouden misschien nog écht kunnen op dit moment vanwege mijn leeftijd.
Ik hoop dat ik in de toekomst veel mag laten zien en horen van mij in theaters
We hebben je een nummer uit The Phantom of the Opera zien en horen zingen aan de piano in Scheveningen. Zou je graag deze klassieke kant op willen of ga je ook graag los op nummers uit bijvoorbeeld Grease ?
Ik vind klassieke muziek/musicals prachtig. Vooral om te luisteren. Het is heel heftig om te zingen maar wel geweldig mooi. Maar ik kan zeker wel genieten van nummers uit Grease of Beauty and the Beast en andere Disney musicals. Nummers uit Hair vind ik ook tof om te zingen!
Wil je zelf graag nog iets kwijt aan de bezoekers van Musical Vibes?
Bedankt voor het lezen van het interview. Ik voel me zeer vereerd dat jullie interesse tonen in mij. Ik hoop dat ik in de toekomst veel mag laten zien en horen van mij in theaters. Mensen die mij zouden willen contacteren over het een of ander kunnen mailen naar sorayagerritsinfo@gmail.com.
We willen je enorm bedanken voor je tijd en wensen je heel veel succes in de toekomst!
Foto Sing a Long z/w: Raquel van den Berg
Premièrefoto’s: Stephan Markus
Foto’s Sing a Long: Suzanne Bennik