Shana Pieters en Line Ellegiers
In het ensemble van Evita, een volle tien man sterk, kan je je niet wegsteken. Daar moét je presteren, van het begin tot het einde. Toch draaien hier met veel verve drie studenten van het Koninklijk Conservatorium van Brussel in mee. Naast Jervin Weckx zijn dat Shana Pieters en Line Ellegiers. Musical Vibes sprak met deze twee dames na de première te Gent.
Een echte rollercoaster
Shana, jij hebt gestudeerd in Gent, hoe voelt het om hier terug te komen op het podium van de Capitole in een mooi stuk als Evita?
Shana: Ik heb hier inderdaad mijn middelbaar doorlopen. Ik ben hier in de Capitole ook naar mijn allereerste musical komen kijken. Het is gewoon superfijn om hier nu zelf te staan. Het is daarbij ook de eerste keer dat ik voor een stage in een professionele productie sta. En dat dan direct in de Capitole. Dat is gewoon fantastisch, echt zalig.
Had je daar ooit van durven dromen?
Shana: Ja, ik had het stiekem gehoopt aangezien ik ervoor studeer (lacht.) Ik had er dus inderdaad van gedroomd en het is uitgekomen.
Line, jij hebt zes maanden in Argentinië geleefd, wat doet dit verhaal voor jou?
Line: Het is echt superleuk. Ik was achttien jaar toen ik naar Argentinië ging. Ik heb er zes maanden gewoond en daar heb ik allemaal gevoelens opgedaan en nu is mijn eerste professionele productie gewoon Evita. Ik kan gewoon die gevoelens en indrukken die in mijn rugzakje zitten terug gebruiken. Het geeft echt een kick. Alles komt ook terug en je kan dat Spaans erin gebruiken, echt superleuk.
Er zijn mensen die volledig voor Evita zijn, er zijn er die tegen zijn
Leeft het verhaal van Evita ginder nog?
Line: Absoluut! Elk jaar wordt het herhaald, er wordt ook veel over verteld. In de cinemazalen blijft dat ook terugkomen. Dat maakt het ook superleuk dat de productie hier zo klein is, want daar wordt het uiteindelijk ook zo klein verteld. Door het volk, die het verhaal vertellen. Dat volk, dat zijn wij nu. Het is helemaal Argentijns, dus het is eigenlijk een beetje thuiskomen. Mijn familie van Argentinië weet dat ik vandaag première had en ze hebben me ook heel veel berichtjes gestuurd. Ze zijn zo lief en ze leven helemaal mee met mij. Tof toch.
Ze had sowieso haar mooie kanten en op sommige momenten dachten de mensen echt dat ze volledig doorgedraaid was
Hebben zij nooit commentaar gehad op deze musical, wat toch een gevoelig punt is ginder?
Line: Er zijn verschillende opinies, ja. Er zijn mensen die volledig voor zijn, er zijn mensen die tegen zijn. Het is eigenlijk juist hoe wij het verhaal vertellen. Ze had sowieso haar mooie kanten en op sommige momenten dachten de mensen echt dat ze volledig doorgedraaid was. Maar mijn familie, waar ik bij logeerde, had daar eigenlijk geen negatieve commentaren op.
Jullie zijn beide laatstejaarsstudenten van het KCB, wat is het allerbelangrijkste dat jullie uit deze stage leren?
Shana: Het meedraaien in zo’n productie, het snel oppikken. Ook het dansen was voor mij echt een hele uitdaging, omdat ik eigenlijk niet zo’n danser ben. Ik voel gewoon dat ik op een hele korte tijd zoveel heb bijgeleerd. Je leert ook van de mensen rondom je. Dat is iets wat je op school dan niet hebt. Je leert door te kijken naar anderen, door te analyseren en door mensen die al jaren in het vak staan gewoon te vertrouwen en te volgen. Door echt te denken: “Ik geloof ze, ze vertellen de waarheid en dat zal goed zijn”. We keken ook enorm veel naar Hans Peter, Sébastien en Ann, hoe zij alles neerzetten. Dat zijn echt mensen om veel van te leren.
Line: Het is wel grappig dat we vorig jaar nog zo fel opkeken naar hen en nu staan we daar gewoon naast te spelen. Ze doen ook alsof we echt naast hen mogen staan. Wat nu ook wel zo is, maar ze zijn zo lief en je leert er zoveel uit. Je bent dan ook volledig op je gemak en dan kan je je niveau enorm veel verhogen ten opzichte van ervoor, het is heel leerrijk.
Shana: Ja, het is heel gemakkelijk om jezelf te ontplooien in zo’n omgeving.
Vorig jaar keken wij nog zo fel op tegen deze mensen en nu staan we daar gewoon naast te spelen
Vorig deden jullie mee in The Elephant Man, wat was daar de belangrijkste les?
Shana: Ook voornamelijk het meedraaien, altijd klaar zijn om op te gaan. Ons aandeel was kleiner dan hier, maar ook daar moet je constant klaar staan om mee te draaien. Ook om voor publiek te spelen en wederom, leren van Peter Van De Velde, Aaron Wade en al die andere mensen. Daar hebben we ook veel gekeken en veel opgeslagen.
We mogen besluiten dat het voor de studies heel belangrijk is om veel te kunnen meedraaien?
Shana & Line: (in koor) Jaaaaaa!
Shana: Heel veel doen!
Wat is jullie droomjob?
Line: Ik zou heel graag in het muziektheater staan. In een Judas Theaterproductie bijvoorbeeld. Iets kleiner, een verhaal heel intiem brengen en de mensen raken, dat is echt mijn droom.
Shana: De allereerste musical die ik heb gezien was We will Rock You. Ik zou heel graag ooit Scaramouche vertolken. Maar dan mogen ze niet te lang meer wachten of ik ga te oud zijn. We zullen zien. Ik denk dat het nu voornamelijk belangrijk is om ons laatste jaar goed te volbrengen. Het gaat nog heel druk worden, want in december staan we ook allebei in Rapunzel, ook als stage. Daarna gaan we audities doen en er in vliegen! Dan gaan we zien wat het brengt voor volgend seizoen.
Line: Ja, we gaan ervoor. Op school hebben we ook nog Chicago waar we allebei grote rollen vertolken en dat is echt heel leuk. We leren heel veel bij dit jaar.
Shana: Het is echt een rollercoaster.
Het is een enorm leuke groep, we mogen onze twee handjes kussen met die toffe bende
Shana, jij hebt in Albert 1 meegedraaid, wat is het grootste verschil tussen zo’n megaproductie als Albert 1 ten opzichte van Evita?
Shana: Het grootste verschil was dat Albert 1 buiten was, en ook de focus. Als je daar even moest kuchen, viel dat niet op, hier moet je dat niet proberen. Hier ben je altijd in beeld, elke pion is heel belangrijk. Bij Albert 1 was dat ook natuurlijk, maar iets minder omdat je daar met zoveel meer op scène staat.
Line: Het is veel intiemer hier. Omdat we met zo’n kleine groep zijn, groeien we heel fel naar elkaar toe, wat de onderlinge relaties enorm goed maakt. Dat zie je ook op het podium, denk ik, we amuseren ons echt samen. Je durft ook veel. In een grote productie zijn die banden minder hecht terwijl het hier echt close is. Het is een enorm leuke groep, we mogen onze twee handjes kussen met die toffe bende.
We waren eigenlijk stiekem toch een beetje bang van Stany
Hoe is Stany als regisseur?
Line: Stil! Altijd in gedachten, altijd aan het nadenken. Stany is volgens mij iemand die als hij niks zegt, het goed vindt.
Shana: Ik denk dat ook. We waren er stiekem toch een beetje bang van eigenlijk. Maar dan leer je hem kennen en hij is zo rustig, hij zegt alles op zijn manier.
Line: Als hij het niet goed vindt. dan zal hij het wel zeggen en als hij het wel goed vindt hoor je hem niet. Ja, hij is zalig om mee te werken.
Evita speelt in de Stadsschouwburg van Antwerpen van 28 oktober tot en met 1 november en komt op 3 en 4 maart terug naar de Capitole te Gent. Info & tickets op www.musichall.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier