Ragtime
Na een ijzersterke Titanic wordt een nieuwe productie gepresenteerd in het kleine, maar gezellige Charing Cross Theatre. Wij gingen mee op muzikaal avontuur met verschillende mensen, zoekend naar hun leven. Onze bevindingen schreven we hier voor u neer.
Muziek vertelt een prachtig verhaal over Muziek
Het verhaal gaat over drie groepen mensen in Amerika, met steeds één centrale persoon. De Afro-Amerikanen vertegenwoordigd door Coalhouse Walker Jr. (Aiko Mitchell), de rijken, vertegenwoordigd door een dame van hoge stand gespeeld door Anita Louise Combe (uiteraard) en een Joodse immigrant uit Letland, Tateh (Gary Tushaw) staat voor de Oost-Europese Immigranten. Het geheel wordt doorspekt met historische figuren zoals J.P. Morgan, H. Houdini en Evelyn Nesbit. Beide families hebben een link met elkaar, toch wordt hun eigen verhaal verteld. Voor de ene familie verloopt het verhaal positiever dan de andere.
De cast is, om het met een Engels woord te zeggen, outstanding
Het script werd geschreven door Terrence McNally, de muziek gecomponeerd door Lynn Ahrens, die eerder muziek componeerde van Anastasia (die binnenkort in première gaat op Broadway) en Suessical. De musical speelde voor het eerst in 1996 en kan omschreven worden als drama show doorspekt met ‘mooie’ momenten (zoals het onrtoerende ‘Mirakel’ dat een kind is).
Tom Southerland zet opnieuw een pareltje neer met een heerlijk concept. Ragtime is een muziekstijl en dit wordt ook meteen visueel duidelijk doordat de instrumenten op het podium staan. De (meeste) orkestleden staan als personage op het toneel en spelen ook mee tijdens de show (zo is E. Nesbit de violiste). De piano wordt gebruikt om – naast het spelen uiteraard – op te staan, te zitten en wordt op bepaalde momenten ook uit elkaar gehaald om een vernielde auto uit te beelden. Daarnaast werd onder andere een trommel gebruikt om een gevecht uit te beelden. Eén puntje van kritiek is dat er soms te symbolisch geregisseerd wordt, waardoor je beseft dat je naar een theaterstuk kijkt.
Tom Southerland zet opnieuw een pareltje neer met een heerlijk concept
De songs worden emotievol neergezet door de acteurs. Vocaal is deze productie een pareltje. Echter is er soms teveel muziek, waardoor het moeilijk is om achteraf nummers te herinneren. De cast is, om het met een Engels woord te zeggen, ‘outstanding’. Earl Carpenter als vader steekt er, samen met Anita Louise Combe als moeder, met kop en schouders bovenuit.
Wie deze productie nog wil zien, heeft nog de kans tot 8 december. Tickets zijn te boeken via charingcrosstheatre.co.uk/theatre/ragtime.
Door Jonas Jacques
Foto’s: Scott Rylander