Pistad
Vrijdag ging in Brugge de nieuwe Koté-Koer productie in première: Pistad. De ‘mjoesikal’ welteverstaan. Want de stad zelf, die is mythisch. Deze musical is eigenlijk een absurde komedie waar er veel in gezongen en gedanst wordt, op musicalniveau natuurlijk. En waar je als publiek op het puntje van je zetel moet blijven zitten, want de onverwachte plotwendingen en uitweidingen zijn nooit ver weg.
Geen Kattenpis, Masterpis!
Pistad vertelt het verhaal van gewone mensen die uitgebuit worden door een zeer machtig bedrijf Pi². De baas van dit bedrijf, Reinhard Kleinhart, heerst feitelijk over het land en heeft politie en politiek in zijn zak. Het gewone volk moet zwaar betalen om gebruik te maken van de openbare toiletten, privé WC’s en even in de bosjes gaan zijn uiterst strafbaar. Wie niet gehoorzaamt, wordt verbannen naar Pistad. Maar dit is buiten Bobby Goud gerekend en als een ware Ché ontketent hij de revolutie door te luisteren naar zijn hart!
Even onaantrekkelijk als Pistad wel klinkt, is deze mjoesikal een feest voor ogen en oren. Het Koté-Koer team heeft er een waar ‘masterpis’ van gemaakt. Vocaal niet op een fout te betrappen, solide solisten en krachtige ensemblezangen. Decor en kostuums zijn eenvoudig, maar perfect passend met zeer leuke details die het af maken. Acteerprestaties zijn stuk voor stuk af, elk klein personage heeft zijn eigen identiteit en kan deze ook tentoon spreiden. Dat begint vanaf het moment dat je de CC binnenkomt; je komt al snel een strenge agent tegen en in het publiek zitten ook al enkele vreemde figuren.
Acteerprestaties zijn stuk voor stuk af, elk klein personage heeft zijn eigen identiteit en kan deze ook tentoon spreiden
Wat ook enorm opvalt, zijn de talrijke choreografieën die er heel leuk uitzien en tijdens de grote massa scènes indrukwekkend overkomen. Het lichtplan is mooi, maar misschien net iets te algemeen. De enkele intieme momenten die apart uitgelicht worden werken echt goed, dat zou voor enkele scènes zeker meer mogen. Het geluid van het orkest klinkt natuurlijk, spijtig genoeg komen de stemmen tijdens de eerste twintig minuten minder goed door. Maar daarna komt dat op niveau met de rest van de voorstelling.
Oog voor detail, zowel in decor, dramaturgie als in script brengen deze show tot een zeer hoog niveau
Koté-Koer toont met hun versie van Urinetown dat ze niet in kattenpis handelen, maar dat je met passie en oefenen de grens tussen professioneel en liefhebber echt wel kan doen vervagen. Oog voor detail, zowel in decor, dramaturgie als in script brengen deze show tot een zeer hoog niveau. Een must-see voor de musical- en (absurde) comedy-liefhebber!
Pistad speelt nog tot en met 29 mei in cc De Dijk te Brugge. Meer info & tickets op www.kote-koer.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort