Oonagh Jacobs
In de zomermaanden stond ze nog op het podium van het Karreveld Kasteel te Molenbeek om gestalte te geven aan een mooie Betty in Sunset Boulevard. Nu staat Oonagh Jacobs nog tot en met 6 januari in de Brusselse Bozar om er Nathalie Goodman in de met een Tony award bekroonde musical Next To Normal neer te zetten. Musical Vibes sprak met haar.
Menselijke musical
Wat betekent Nathalie voor jou?
Ik denk dat Nathalie iemand is die zich heel erg sterk houdt om het gezin recht te houden. Eigenlijk is zij veel te jong om zoveel problemen op haar te nemen. In het gezin zelf neemt ze die problemen niet op zich, of doet ze toch alsof ze daar niet mee bezig is, maar boven in haar kamertje denk ik wel dat ze er constant over aan het nadenken is. Daardoor kan ze zich ook niet openstellen op school en voor andere dingen en zit ze echt in haar eigen wereld. Ze is gewoon veel te jong om ermee om te kunnen gaan en toch doet ze het.
Wat is het moeilijkste om haar neer te zetten?
Wat heel moeilijk is, zijn die hele korte scènes tussen Henri en Nathalie die maar enkele secondes uit elkaar liggen, maar in het verhaal meerdere dagen schelen. We moeten dus elke keer die klik maken en dat is toch wel lastig. Ook om het palet aan verschillende emoties te tonen terwijl je toch nog een tiener moet blijven spelen. Ik mag niet té gesloten blijven om het publiek te tonen dat ze die emoties nog wel heeft.
Het is lastig om het palet aan verschillende emoties te tonen terwijl je toch nog een tiener moet blijven spelen
Wat is je favoriete moment in Next To Normal?
Toch wel het moment dat Nathalie voor Henri staat met haar mooie jurk aan, dat is de eerste keer dat ze een beetje moeite heeft gedaan voor hem. Ze stelt zich op dat moment ook echt open naar hem toe. Ze spreekt haar angsten uit en wordt dan wel weer even hysterisch, maar ze laat hem toe en voor het eerst mag hij haar echt omhelzen en liefde geven. Dat is een heel mooi moment toch. Dan ook sowieso het einde. Dat vind ik gewoon mooi. Het begin van het tweede deel vind ik ook wel fantastisch om te doen. Dan gaat Nathalie er helemaal over en leeft ze zich uit en gaat aan de drugs. Daar kan ik eens de andere kant tonen en losgaan.
Waarom is Next To Normal echt de moeite om te zien?
Ik denk dat iedereen wel iéts terug kan vinden in de onderwerpen die aangekaart worden. Het is een heel menselijke musical, het verhaal gaat puur over een familie en iedereen heeft dan wel geen bipolaire mama, maar er komen zoveel kleine passages in voor waar iedereen zich wel in kan herkennen. Het is het leven zoals het is eigenlijk. Daarbij komt dan nog dat het echt een heel mooi verhaal is.
Is het nog altijd speciaal om in het Frans te spelen?
Ja, het blijft toch wel een extra uitdaging. Je moet je meer concentreren en het is vooral moeilijk omdat je niet zo kan improviseren wanneer het fout zou lopen. Eigenlijk kan je dat wel, maar je hersenen lopen zo net te traag om het vlot te doen. Dus dat is de extra stress die erbij komt kijken. Hopelijk gaat alles zoals gepland (lacht).
Ik denk dat iedereen wel iéts terug kan vinden in de onderwerpen die aangekaart worden
Wat brengt de toekomst voor jou?
Tegelijk met Next To Normal ben ik ook nog bezig in Hans & Grietje. Dat maakt het allemaal ook wel heel heftig, Jervin en ik spelen sommige dagen twee shows Hans & Grietje en dan ’s avonds Next To Normal. Dat is tot de zevende januari en dan krijg ik zeer waarschijnlijk slecht nieuws van de dokter over mijn voet. Daar wil ik nu nog niet aan denken. Dan ga ik naar India om daar een Ayuveda-kuur te doen en wat tot rust te komen. Dat ook in de hoop, dat als ik terugkom, de rust en die kuur mij zowel mentaal als fysiek terug op een hoger niveau hebben gebracht en dat ik dan vol goede moed aan Spamalot kan beginnen. Ik kruis mijn vingers alvast!
Deze Franstalige Next To Normal speelt nog tot en met 6 januari 2019 in Bozar te Brussel. Elke voorstelling is zowel in het Nederlands als het Engels boventiteld. Meer informatie & tickets vind he op www.nexttonormal.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Bruno Mullenaerts