Moord op de Oriënt Express

Na het leuke Spook Van De Operette, stelt Backstage Producties nu een onvervalste thriller voor: De Moord Op De Oriënt Express. Met een sterke cast in een indrukwekkende setting, wordt je meegenomen naar het nabije oosten en stap je mee op de luxueuze trein van de Compagnie InternationalE Des Wagons Lits. De trein mist echter wat vaart om je constant op het puntje van je stoel te houden, ondanks de vele sterke punten.

Mooie trein mist vaart

Voor wie Agatha Christie nog niet moest kennen, deze Britse schrijfster kan je het beste omschrijven als ‘whodunit’-royalty. 66 detectiveromans schreef ze, met als meest bekende personages Miss Marple en Hercule Poirot. Deze laatste wordt in Moord In De Oriënt Express bij toeval betrokken bij een vreemde moord tijdens de treinrit van Istanbul naar Parijs. Dankzij zijn kleine grijze celletjes weet hij doorheen alle rookgordijnen het mysterie op te lossen.

Backstage Productie heeft moeite noch middelen gespaard om deze versie een hoog kwaliteitsgehalte te geven. Net zoals de eerste klassewagons van de Oriënt Express zo’n slordige 100 jaar geleden, krijg je een luxueus gevoel bij het zien van decor en kostuums, zelfs bij de iets eenvoudigere enscenering van het hotel in de beginscène. De projecties brengen ook een meerwaarde mee in het kaderen van het verhaal en voor de zichtbaarheid van enkele details.

De looks zitten volledig in de sfeer van het verhaal van Agatha Christie, de feel brengt net te weinig thriller-vibes met zich mee

Warre Borgmans en Jan Schepens vormen een zeer aangename ruggengraat als Poirot en Bouc. Er heerst een sterke compliciteit tussen beide heren, die zeer natuurlijk aanvoelt en ze nemen de toeschouwer mee op speurtocht zonder te vervallen in extreem of karikaturaal spel. Dat is bij de andere rollen echter te vaak het geval, er wordt (te) snel gekozen om een aan het karikatuur grenzend personage voor te stellen. Ze worden telkens wel prima gespeeld, maar dat karikaturale doet een afbreuk van de diepe menselijkheid die deze rollen eigenlijk wel nodig hebben om de thriller te doen overlopen van suspense waardoor het een halve komedie wordt. Hier en daar lachen mag en moet zelfs, maar op een veel subtielere wijze dan hier wordt gebruikt.

Het decor van de trein is grandioos. En op zich verlopen de scènewissels vrij vlot, met een dikke pluim naar het “spoorwegpersoneel” die dit allemaal doen. Het is echter zeer spijtig dat het spel tijdens deze wissels niet verdergaat. Dit zou de kans geven om de wissel zelfs trager te laten verlopen, zonder dat er een dood moment is, wat de snelheid van dit stuk enorm ten goede zou komen.

De speurtocht naar de schuldige blijft overeind staan als een huis

Deze Moord Op De Oriënt Express zorgt zonder twijfel voor een aangenaam theatermoment. De looks zitten volledig in de sfeer van het verhaal van Agatha Christie, de feel brengt net te weinig thriller-vibes met zich mee. Maar wie liever wat meer lacht dan op het puntje van zijn stoel zit te knarsetanden, zal daar niet rouwig om zijn. De speurtocht naar de schuldige kan je sowieso zonder enig probleem meedoen met Hercule Poirot, die blijft overeind staan als een huis!

De Moord Op De Oriënt Express speelt nog tot en met 11 december in Theater Elckerlyc te Antwerpen. Meer informatie & tickets vind je op www.backstage-producties.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Wendy de Noier