MELK
Een nieuwe musical over het moederschap in al haar facetten; met MELK zet Stichting Nanoek een stoere, ontroerende, komische en pakkende musical neer in theaters met een vlakke vloer. Dichtbij de kern van de verhalen en het intieme wat er tussen cast en toeschouwer gedeeld wordt.
MELK, geen vloek maar een zegen
MELK: Het gaat om verhalen voorbij de roze wolk en het omarmen van de twijfels en tegenstellingen van het ouderschap. Je ziet een moeder die uit wanhoop in haar kofferbak gaat liggen, de enige plek waar ze echt niets meer moet. Ouders die niet alleen hun kind verliezen, maar langzaam ook elkaar. Het kind dat het ge-moeder soms spuugzat is. De persoon die geen kinderen wil, het stel bij wie het niet lukt, de vrouw bij wie het er gewoon nooit van gekomen is. De aanstaande vader die zich misschien ook wel moeder voelt. Een ‘motherfokking’ musical voor iedereen: want zit er niet een beetje moeder in ons allemaal?
Het is een rollercoaster aan herkenbare, grappige en ontroerende momenten
De cast bestaat een mooie combinatie van ervaren acteurs en opkomend nieuw talent. Mylène d’Anjou en Jonathan Demoor hebben merkbaar meer ervaring, maar de rest van de cast, bestaande uit Roben Mitchell, Lisa Schol, Lieke van den Broek, Charlotte Dommershausen en Jules Christopher, doet er zeker niet voor onder. Sommigen spelen een dubbelrol, allen spelen karakters zonder naam. Roben Mitchell is fantastisch met zijn lichamelijke controle, technisch sterke zang en uitdrukkingen. De chemie tussen de castleden is fantastisch.
De voorstelling is fragmentarisch en er is een vloeiende overschakeling van rollen en gebeurtenissen. Alle aspecten van het moederschap worden behandeld, en er is herkenning te vinden voor iedereen; zelfs als je geen kinderen hebt. Soms vraag je je af of het niet teveel onderwerpen zijn omtrent het moederschap, maar zonder die keuzes zou het een gemis zijn. Het is een rollercoaster aan herkenbare, grappige en ontroerende momenten.
De voorstelling staat sterk op zichzelf
De liedjes zijn vernieuwend, met abnormale ritmes en elektronische vibes. Ook worden ze prachtig vertolkt, met name de solo van Jonathan Demoor (‘Het gaat beginnen’.) en de harmonieuze samenzang. Alle liedteksten zijn verstaanbaar gezongen en raken de kern van de situatie. Er is een lichte interactie tussen toeschouwer en acteurs, en er wordt zelfs in de zichtbare coulissen nog meegespeeld. Het sobere maar veelzeggende decor neemt een centrale plaats in en de weinige rekwisieten zijn de kleren in de coulissen, die ook bij de voorstelling betrokken worden. De voorstelling staat sterk op zichzelf en heeft niets anders nodig dan deze cast, eenvoudig maar sterk decor en de muziek.
MELK speelt nog tot en met 12 december in theaters door heel Nederland te zien. Ook doen zij kleinere theaters aan door de intieme setup van de voorstelling.
Door: Annemarijn Clement
Foto’s: Annemarijn Clement