Maud Hanssens
Festival Bruxellons! brengt deze zomer de Franstalige wereldpremière van Evita op de planken. In open lucht en op het binnenplein van een prachtige kasteelhoeve. Minnares van dienst is de jonge Maud Hanssens. Vorig jaar speelde ze op hetzelfde festival in haar eerste musical mee en met heel veel plezier is ze er nu terug bij. Musical Vibes sprak haar over Evita en musicals.
Keiveel goesting
Dag Maud, stel je eens even voor aan ons?
Ik ben Maud Hanssens en ik speel in Evita de minnares. Vorig jaar heb ik bij Festival Bruxellons! Liesl gespeeld in The Sound Of Music (La Mélodie du Bonheur). Ik heb theater gestudeerd in de kunsthumaniora van Brussel en ben heel gepassioneerd door alles wat musical is. Vorig jaar was dan mijn eerste stap in die wereld. Ze hebben me dit jaar gevraagd om terug auditie te komen doen en ik ben geselecteerd om de maîtresse te spelen. Ik hoop in alle geval volgend jaar nog eens terug te kunnen meedoen want het is hier elke keer mooi werken.
Wat zegt Evita jou?
Ik heb het echt moeilijk met het personage Evita. Ik probeer van haar te houden, maar ik heb wikipedia gelezen. Dat had ik misschien beter niet gedaan, want niet alles wat ze gedaan heeft was zo fraai. Daarom vind ik het moeilijk om van haar te houden. Een ander probleem is dan weer dat Deborah haar zo geweldig goed brengt, dat ik wel houd van Deborah die Evita is. Het personage zelf kan ik echter niet sympathiek vinden.
Deborah brengt Evita geweldig goed, maar het personage zelf kan ik echter niet sympathiek vinden
Wat vind je van de kwaliteit die de musicals in Brussel halen?
Ik ben al naar verschillende musicals in Frankrijk gaan zien. Als ik dat dan vergelijk met wat we hier brengen, dan denk ik toch dat we aan een heel mooi niveau geraken. We komen steeds dichter bij wat er in Londen en New-York getoond wordt, maar daar moeten we nog wel voor groeien. Dat potentieel lijkt me er zeker te zijn. De stukken die we hier brengen zouden volgens mij perfect in Parijs kunnen gespeeld worden. Vorig jaar zat het hier toch elke avond vol, dat was met Cabaret ook het geval. Het publiek is er duidelijk wel voor te vinden en ze appreciëren de kwaliteit. Er zijn toeschouwers die hier zijn komen kijken en daardoor musicals in Vlaanderen gaan opzoeken, dat is toch mooi om horen dat we hen zo ver krijgen. Een ander veel gehoord compliment, is dat wat we brengen veel toegankelijker is dan opera omdat het verhaal hier veel duidelijker overkomt.
Wat is voor jou de grootste uitdaging om mee te spelen in een musical?
Een grote uitdaging bij Evita dit jaar is dat ik soms helemaal alleen op de scène ben en solo moet spelen. Ik moet dus alles uit mezelf halen en dat is voor mij heel nieuw. Ik doe dat wel heel graag en ik leer er zoveel meer uit. Ik heb ook nog nooit met een live orkest gewerkt, dat is ook iets heel anders. Verrijkend en heel leuk. Sowieso is elke show weer een grote uitdaging, maar het is super tof om te doen.
Het publiek is er duidelijk voor te vinden en ze appreciëren de kwaliteit
Waarom moet heel België komen kijken?
Omdat het de eerste keer is dat Evita in het Frans te zien is. Ik denk niet dat het snel ergens anders zal terugkomen. We hebben ook een geweldige cast. We hebben allemaal keiveel goesting om het fantastisch te brengen. Iedereen is heel erg gemotiveerd, we hebben hier heel hard aan gewerkt. Onze kostuums zijn prachtig, het orkest is live en geweldig. Het is gewoon een grote ervaring, je gaat met een big smile buitenkomen en terug willen komen!
Evita speelt van 11 juli tot en met 27 augustus aan het kasteel Karreveld in Sint-Jans-Molenbeek. Zes van de voorstellingen worden ondertiteld in het Nederlands (op 28 en 29 juli en op 21 (avond), 22, 25 en 26 augustus). Meer info & tickets op www.bruxellons.be.
Door Patrick Defort
Foto: Wendy de Noier
Scènefoto’s: Gregory Navarra