Malle Babbe

Kleppers als ‘Malle Balle’, ‘Banger Hart en ‘Ritme van de Regen’ vormen de leidraad in de musical Malle Babbe, over het leven van zanger Rob de Nijs. Een voorstelling die wel meer over zijn vrouwelijke veroveringen lijkt de gaan in plaats van zijn glansrijke oeuvre.

Eerbetoon aan een groot artiest

Het verhaal wordt vertelt vanuit het perspectief van Rob zijn huidige vrouw Jet, die naar haar gevoel een heel deel van zijn leven gemist heeft. Samen gaan ze terug naar het verleden en wil ze dit ‘samen’ met hem beleven; zijn hoogtepunten, maar ook dieptes, én de vrouwen.

Malle Babbe is vooral een trip down memory lane

“Het leven is een circus”, dat is het uitgangspunt van scripschrijver Dick van den Heuvel. Rob de Nijs heeft immers zelf een aantal jaren gespeeld bij Circus Boltini. Dit zorgt voor een mooi visueel aspect – in een inventief decorontwerp van Joris van Veldhoven en prachtige kostuums van Cocky van Huijkelom – maar heeft verder geen meerwaarde voor het verhaal. Eentje dat meer aandacht biedt aan alle vrouwen die de revue gepasseerd zijn, waardoor zijn carrière eerder bijzaak lijkt. De eerste acte voelt heel fragmentarisch en vraagt veel van de verbeelding van het publiek. Na de pauze komt de boel eindelijk op gang is er gelukkig ook meer ruimte voor emotie. Het ‘de Nijs’’ effect is vooral zichtbaar wanneer de handheld microfoon er wordt bijgenomen en we met ‘Banger Hart’ het eerste open doekje krijgen.

René van Kooten is geknipt voor de rol van de Nijs. Hij zet hem op een integere manier neer zonder ook maar een moment een kopie te willen zijn. Lottie Hellingman weet te overtuigen als Jet en laat heel mooi alle lagen zien van vertwijfeling en jaloezie. Sanne Franssen en Renée de Gruijl kwijten zich beide een duizendpoot door alle vrouwenrollen op zich te nemen. Bart van Veldhoven mag als spreekstalmeester op cynische wijze tegenwerk bieden.

René van Kooten is geknipt voor de rol van de Nijs

Niet alle personages krijgen hun verdiende diepgang. Zo wordt schrijver Lennaert Nijgh enkel neergezet als een dronkenlap, terwijl deze man briljante teksten heeft afgeleverd. De vertolking van Jasper van Hofwegen van ‘Verdronken Vlinder’ is dan weer wel een van de hoogtepunten van de voorstelling, waarin het ensemble ter plaatse papieren vlinders in elkaar knutselt.

Malle Babbe is vooral een trip down memory lane en een eerbetoon aan een groot artiest. Het gevoel na de spetterende finale blijft nazinderen en doet je de euvels in het script weer snel vergeten.

Malle Babbe is nog tot en met 27 december te zien in verschillende theaters in Nederland. Meer informatie & tickets vind je op www.mallebabbemusical.nl.

Door Wendy de Noier

Foto’s: Wendy de Noier

Geef een reactie