Lillian Maandag

Op 10 december ging in de Stadsschouwburg in Antwerpen Mozart! – de Musical succesvol in première. Niet het werk, maar wel het turbulente leven van de componist staat hierin centraal. Er passeren veel personages de revue, maar een van de belangrijkste is toch wel Nannerl, de zus van Mozart. Deze rol is weggelegd voor Lillian Maandag. Musical Vibes sprak haar na afloop van de première.

Een stoere voorstelling met een klassiek tintje kan hip zijn

Jullie waren nog niet van start gegaan of er werden al extra voorstellingen aangekondigd.

Goed hé! Ik ben er zo blij mee. We spelen jammer genoeg niet zo’n lange periode, dus ik ben echt blij met elke show die er bij komt.

Mozart is een heel grootse musical. Er gebeurt heel veel op het podium. Hoe is het om daar deel van uit te maken?

Ja, er staan altijd heel veel mensen tegelijk op het podium. Mijn personage heeft wel niet zo veel met de andere rollen te maken, dus voor mij valt het best mee. Ik kan mij wel inbeelden dat het voor sommige acteurs gekkenwerk is. Er is dan ook nog eens die grote draaischijf bijvoorbeeld. We moeten echt met heel veel dingen rekening houden.

Wat was de rol van Nannerl in Mozarts leven?

Nannerl was een heel slim meisje. Ze had zelf ook heel veel talent, alleen heeft ze dit door de strenge opvoeding van haar vader nooit kunnen ontwikkelen. In die tijd had een vrouw niet zoveel aanzien, dus werd ze opgevoed om te zorgen voor het huishouden. Toch heeft ze heel erg in het succes van Mozart meegespeeld omdat ze hem bij bijna alles begeleid heeft. Het is dus mede dankzij haar dat Mozart de top kon bereiken. Nannerl was dus eigenlijk als een soort van coach voor hem. Zij stond ook een beetje tussen de vader en Mozart in. Ze hoopte dat de band tussen hen beiden goed bleef en dat er geen grote drama’s gebeurden.

Het was trouwens ook een meerwaarde voor de rol om in Wenen te repeteren, omdat je weet dat het verhaal zich voor een groot stuk daar heeft afgespeeld

Hoe zijn de voorbereidingen verlopen?

Ik vond het heel fijn! We zijn twee weken in Wenen geweest om te repeteren. Ik heb daar afgelopen jaar ook gewerkt en kende de stad al heel goed. Het voelde voor mij dan ook een beetje als thuiskomen. Ik heb ook mensen ontmoet die ik toen heb leren kennen en die nu meewerken aan de productie. Het was leuk om weer met die vertrouwde mensen te kunnen samenwerken. Het was trouwens ook een meerwaarde voor de rol om daar te repeteren, omdat je weet dat het verhaal zich voor een groot stuk in Wenen heeft afgespeeld. Heel die geschiedenis leeft daar ook nog enorm, wat ik heel mooi vind.

Ik vind dat er zoveel meer aandacht besteed mag worden aan klassieke muziek, en zeker aan zo’n persoon die zoveel voor het genre betekend heeft

Niet alleen in zijn thuisland, maar ook elders ter wereld was de stempel die Mozart drukte op de klassieke muziek gigantisch.

Het was inderdaad een heel belangrijk persoon in de muziekgeschiedenis. Ook vandaag nog is hij overal aanwezig: niet alleen in opera, maar ook in musical. Schikaneder, een musical waar ik zelf in meespeelde, bevatte ook muziek van Mozart. Ik vind dat er zoveel meer aandacht besteed mag worden aan klassieke muziek, en zeker aan zo’n persoon die zoveel voor het genre betekend heeft.  

Veel mensen weten inderdaad niet welke man er schuilging achter al die bekende symfonieën.

Absoluut. Het geheel werd natuurlijk wel in een stoer jasje gestoken. Mozart was ergens wel een soort van rockster in zijn tijd, maar het dient natuurlijk ook deels om de mensen naar het theater te krijgen. Ik hoop dan ook echt dat de mensen inzien dat een stoere voorstelling met een klassiek tintje echt hip kan zijn.  

Mozart! – de Musical is nog de hele kerstvakantie te zien in de Antwerpse Stadsschouwburg. Voor meer info en tickets kan je terecht op www.musichall.be.

Door Tatiana van den Branden

Foto’s: Wendy de Noier