Les Misérables
De legende is weer terug! Een enthousiaste zaal vol met bekend Nederland beleefde in Koninklijk Theater Carré een fantastische première van Les Misérables. Deze opgefriste versie is een waar spektakel die zorgt voor kippenvel. Met het uitermate goede zang en spel ontving de cast en crew een verdiend daverend applaus.
Een musical must-see
Frankrijk in een tijd van onrust, armoede en oneerlijkheid. Na 19 jaar gevangenschap lijkt Jean Valjean zijn vrijheid tegemoet te gaan. Javert helpt hem uit de droom en laat hem weten aan welke voorwaarden hij de rest van zijn leven moet voldoen. Om hieraan te ontsnappen verscheurt Jean Valjean zijn vrijlatingsbrief en neemt een nieuwe identiteit aan. Door de jaren heen bewijst hij een goed persoon te zijn en probeert hij zijn verleden achter zich te laten. Lukt het Jean Valjean om uit handen te blijven van de geobsedeerde Javert, die hem koste wat kost wil bestraffen voor het breken met de voorwaarden?
Milan zingt de zangpartijen als getraind tenor zonder enige moeite en met zijn spel imponeert hij iedereen
Milan van Waardenburg heeft de moeilijke taak gekregen om Jean Valjean te spelen. Een technisch zware rol die iemand snel kan doen ondersneeuwen. Dit is gelukkig bij van Waardenburg niet aan de hand, want hij lijkt zijn rol te spelen met twee vingers in de neus. De zangpartijen zingt hij als getraind tenor zonder enige moeite en met zijn spel imponeert hij iedereen. Hiermee bewijst hij maar weer eens wat voor talent hij is. Ook zijn tegenspeler Freek Bartels, die Javert vertolkt, bewijst wat voor talenten Nederland heeft. Met zijn jarenlange ervaring kan je niet om hem heen op het podium. Hoewel bij de rol van Javert misschien niet direct aan Bartels wordt gedacht, die vaak de rol van de ‘good guy’ heeft, is hij fenomenaal als de starre politie inspecteur.
Iemand anders die echt uitblinkt is Channah Hewitt. Ze heeft verre uit de meest moderne stem van de hele cast met een mooi vol geluid. Een stem die zelfs tussen de vele andere stemmen er tussenuit te halen is. Haar tragische spel neemt iedereen mee in de pijn van een moeder die haar kind wil onderhouden in een tijd van armoede. Kwetsbaar zingt ze zielsalleen op het podium, een puur moment dat zorgt voor kippenvel. De liefde tussen Cosette, Sem Gerritsma, en Marius, Michael Muyderman, zorgen voor een lichtpuntje in de zwaarmoedige musical. De chemie tussen de twee is duidelijk aanwezig, daarnaast matched hun stemgeluid goed. Erg prettig om naar te kijken en te luisteren.
Waar Cosette en Marius een hartverwarmend plaatje zijn, zorgen Ellen Pieters en Yannick Plugers als meneer en mevrouw Thénardier voor een heus gegiechel door de zaal. Iets wat de voorstelling van 2,5 uur aan heftige gebeurtenissen wel kan gebruiken. Pieters en Plugers zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben daardoor een fijne komische timing. Elke lach uit de zaal hebben ze dubbel en dwars verdiend. Het ensemble verdient ook veel lof. Een groep vol met jonge talenten, een aantal pas net afgestudeerd, die stuk voor stuk een belangrijk aandeel leveren aan de voorstelling. Ook de stukken waarbij leden van het ensemble een stukje solo zingen laat blijken dat de cast van Les Misérables uitermate professioneel is.
Het ensemble verdient ook veel lof. Een groep vol met jonge talenten, die stuk voor stuk een belangrijk aandeel leveren aan de voorstelling
Het enige puntje van kritiek is misschien wel de zang tijdens de barrière. Niet van de cast die je duidelijk kan zien op het podium, maar die van achter de opgestapelde spullen. Waar de cast zelf mooi, zuiver en vol klinkt, klinkt van de andere kant een soort hol, ietwat mechanisch gezang. Zonde, want bij zo’n goede productie is dat zeer hoorbaar. Dit doet natuurlijk niet af aan dat het een musical is die iedereen gezien moet hebben. De cast is bovennatuurlijk goed, het decor is prachtig en er zitten een aantal technische hoogtepuntjes in die je niet vaak tegenkomt. Een musical must-see!
Les Misérables is te zien in verschillende Nederlandse theaters. Voor meer informatie en kaartverkoop: www.lesmiserables.nl.
Door Bellise von Raesfeld Meijer
Foto’s: Wendy de Noier