Lelies
Lelies is terug in Vlaanderen. De unaniem bejubelde Judas-musical wordt gedurende drie weekends gebracht in Sint-Niklaas. Musicalvereniging Bohemian waagt zich eraan om dit meesterwerk met amateurcast en -orkest op de bühne te brengen. Dat voor dit gezelschap voor geen uitdaging te groot is, hebben ze eerder al bewezen met o.a. hun versie van Jesus Christ Superstar. Lelies is echter een heel andere voorstelling, veel kleiner en intiemer. Hier kan niemand een slechtere dag wegsteken. Wat blijkt? Hier moet helemaal niemand zich wegsteken!
Subliem en integer
Lelies vertelt de noodlottige geschiedenis van Jean Bilodeau en Simon Doucet. Deze laatste is na veertig jaar in de gevangenis aan de laatste momenten van zijn leven gekomen. Jean is gerespecteerd bisschop en komt de biecht afnemen van de gevangene. Hij komt echter terecht in een toneelstuk dat Simon met zijn medegevangenen heeft gemaakt. Het stuk brengt hen terug naar hun verleden, toen ze nog jonge mannen waren in hun geboortedorpje Robertval. Simon heeft iets met de jonge inwijkeling Vallier en Jean kan dit niet verkroppen…
De cast bestaat enkel uit sterkhouders
Wanneer het publiek de zaal binnenkomt, is het van meet af aan duidelijk dat het stuk zich in een gevangenis afspeelt. Een halve cirkel van tralies waarachter enkele onguur uitziende kerels zitten in het halfdonker vormt de setting van de hele voorstelling. Meer dan enkele dekens, stoelen en een bad heeft het ‘Jailhouse theater’ niet nodig om het verhaal te vertellen. Het orkest valt pas op wanneer de voorstelling begint en ze wat belicht worden. Ze zitten half aanwezig op het podium dankzij een knappe afscheidingswand, helemaal in thema.
De cast bestaat enkel uit sterkhouders. Hier staan heren te spelen met jaren ervaring, samen met enkele jonge aanstormende talenten. Ze vormen een zeer homogeen gezelschap waar het met de microscoop speuren is naar zwakke punten. Werkpunten? Zeker en vast, maar enkel en alleen in de details. Deze cast neemt je mee en speelt het stuk op een hele intieme en integere manier. Geen onnodige franjes, Lelies in zijn essentie, dit werkt subliem.
Een versie die de creatives ongetwijfeld trots zal maken
De kostuums van Yannic Duchateau helpen het concept van regisseur Niels de Valk vormgeven. Het lijken echte knutselwerkjes van de gevangenisbewoners en de ruwe dekenstof met kleurige strepen komt telkens terug. De belichting is prima en stemmig, alleen spijtig dat er twee spots nagenoeg constant de eerste rijen verblinden. Het orkest o.l.v. Jeffrey De Block heeft nu en dan een beetje moeite met de mooie muziek, maar doet de compositie van Sam Verhoeven uiteindelijk toch alle eer aan. Het geluid is spijtig genoeg, voornamelijk in het eerste deel, niet optimaal, met microfoons die te laat opengaan en stemmen die niet genoeg doorkomen. In deel twee is dit echter reeds grotendeels verdwenen.
Met deze Lelies levert Bohemian Productions wederom hun visitekaartje af. Eentje met gouden rand. Hier kan je moeiteloos vergeten dat je naar een amateurproductie aan het kijken bent. Hier staat een versie van Lelies die je met alle plezier komt kijken en opnieuw kijken. Een versie, die de creatives ongetwijfeld trots zal maken!
Lelies speelt nog tot en met 29 januari 2023 in het Museumtheater te Sint-Niklaas. Voor de allerlaatste tickets surf je razendsnel naarwww.bohemianproductions.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Lauranne Cleenwerck