Legally Blonde
Legally Blonde als eerste productie in de grootste theaters van het land neerpoten. Het is een uitdaging die het jonge theaterhuis AuFond Producties aandurft. Met de nodige hobbels in het parcours, heeft gisteren de première van deze topshow de start gegeven van een run die deze roze wolk over Antwerpen en Hasselt zal doen waaien.
Magistrale (H)elle!
Legally Blonde is gebaseerd op de gelijknamige film uit 2001. Elle Woods heeft niets te kort in het leven, ze studeert mode, heeft prachtige punten, is kapitein van het cheerleader team en mammie en pappie zitten er warmpjes bij. Met Warner heeft ze de man van haar leven gestrikt en ze verwacht snel een verlovingsring te krijgen. Ze ziet haar verdere leven helemaal uitgestippeld. Tot Warner andere plannen blijkt te hebben. Elles wereld stort in, maar dankzij haar zusters van de studentenvereniging Delta Nu blijft ze niet bij de pakken zitten en gaat ze Warner achterna, rechten studeren te Harvard!
Met een niet aflatende energie sleurt Helle de zaal mee in het roze wereldje van Elle
Om van Legally Blonde een goede musical te maken, heb je een hele goede Elle nodig. Zij is de spilfiguur in elke verhaallijn en staat nagenoeg constant op het podium. Ze moet zeer goed kunnen zingen, best wat danspassen meester zijn en de complexe spanningsboog geloofwaardig kunnen overbrengen. Een goede dosis aan komische timing is onontbeerlijk om het hoge humor gehalte niet de nek om te wringen. Zoek niet verder naar het ideale blondje: Helle Vanderheyden vinkt met gemak al deze vakjes af. Met een niet aflatende energie sleurt ze de zaal mee in het roze wereldje van Elle en met alle nodige nuanceringen waar nodig, kan je niet anders dan met dit niet-zo-domme blondje mee te leven. Dit is magistraal musicalwerk.
Musical is natuurlijk teamwerk. Op het podium staan er nog anderen te schitteren. Ivan Pecnik is zowel vocaal als speltechnisch een indrukwekkende Professor Callahan, hij weet de juiste schakeringen in de man te leggen waardoor hij in het begin nog enige sympathie opwekt om daarna als etterbak geklasseerd te worden. Elles ‘ensemble’ volgt haar doorheen de hele show met de vereiste kwaliteit. Kato Aerts (Pilar), Barbara Verbergt (Margot) en Isabelle Heremans (Serena) zijn de beste vriendinnen van Elle en zorgen voor een komische en positieve noot wanneer Elle er nood aan heeft. Loes Van Den Heuvel zet een interessante Paulette neer. Geloofwaardig tot ze ‘zwanger’ verschijnt, is ze een goede confidente voor Elle en weet ze haar vocaal minder sterke kant nagenoeg helemaal weg te spelen. Line Ellegiers imponeert als Brooke met een adembenemende openingsscène van de tweede acte! Jervin Weckx weet prachtig van niets, iéts te maken. Wie Kyle niet onthoudt, moet dringend naar de oogarts. Bij uitbreiding een dikke pluim voor het hele ensemble, dat er altijd staat wanneer nodig, met hele strakke choreo’s en goed gespeelde personages.
De mannen uit Elles leven stellen op het podium teleur. Lars Cuynen weet Emmett weinig diepgang te geven waardoor de ontluikende liefde tussen die twee heel onverwacht komt. De ‘Ik ben een vechter’-song mist, net als Emmett, elke vechtlust. Die wél vinden en doortrekken, om de boog die Emmett moet maken om Elle te winnen, zou al een wereld van verschil maken. Jo Hens zet Warner wel geloofwaardig neer, maar heel (te) nonchalant. Net zoals Elle, heeft Warner zijn pad al uitgestippeld en hij zou er alles aan doen om daar te geraken. Streven is de opdracht!
Je gaat hier gegarandeerd met een brede lach naar huis
Deze musical is geen kleine productie. 30 man op het podium, 13 muzikanten in de orkestbak en een heel team in de coulissen. Dat voel je hoe dan ook. Niets gaat boven een live orkest dat de ouverture of entr’acte inzet. Ook de kostuums zijn heel fris en passend voor de personages. Het lichtplan is mooi en slim gemaakt, al ontbreekt er te dikwijls frontale belichting waardoor er in het donker gespeeld wordt. Het decor oogt soms wat te kaal, maar bevat wel veel leuke elementen en er wordt vooral heel slim mee gewerkt. Het hele creatieve team verdient een pluim, want onder leiding van regisseur Manu Jacobs, is er heel inventief en tot in de details gewerkt om van deze Legally Blonde een aanrader te maken. Je gaat hier gegarandeerd met een brede lach en vele kleine anekdotes om over te praten naar huis!
Legally Blonde speelt nog tot en met 19 maart in Antwerpen en Hasselt. Meer informatie & tickets vind je op www.aufondproducties.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier
Een prachtige musical om te zien!