Kiss of the Spider Woman

Na het succesvolle Blood Brothers vorig seizoen, is het uitkijken geblazen naar Kiss of the Spider Woman, de nieuwe productie van InTeam. Het is altijd moeilijk, zeker als kleine producent, om hetzelfde, hoge niveau aan te houden, zeker als je principieel werkt met jonge professionals en amateurs op de scène. Wanneer je echter een creatief team als Paula Bangels, Pascale De Turck, Niels De Valk en Frank De Peuter rond de scène hebt staan (om dan nog te zwijgen van Thomas Vanhauwaert en Yannic Duchateau), dan ga je met jong talent altijd hoge toppen scheren. Het resultaat dat deze Kiss of the Spider Woman bereikt is grotendeels te danken aan dit win-Team!

Mooier dan mooi

Kiss of the Spider Woman is oorspronkelijk een boek, geschreven door de Argentijnse auteur Manuel Puig. Hij schreef het nadat hij Argentinië was ontvlucht om aan vervolging te ontsnappen. Het zal niemand verbazen dat het verhaal net over vervolging gaat. We volgen het leven van twee gevangenen, Molina, een homoseksueel die wegens zedenfeiten opgesloten zit en Valentin, een stoere marxistische verzetsstrijder. Molina zit al drie jaar vast en doodt de tijd door de verhalen van de films die hij in zijn jeugd tientallen keren zag, te herbeleven. Zeker de films met Aurora, een filmster als geen ander. Enkel de film waar ze de Spinnenvrouw speelt, heeft hij nooit leuk gevonden. De gevangenisdirecteur probeert hem als verklikker in te schakelen, want ze hebben informatie van Valentin nodig en krijgen die niet vast door ‘traditionele’ martelmethodes.

De creatieve inspiratie en de kwaliteit van het resultaat is alvast groots te noemen

“InTeam is een klein productiehuis”, mogen we dat nog wel zeggen? De creatieve inspiratie en de kwaliteit van het resultaat is alvast groots te noemen. Natuurlijk moeten de mensen op het podium kunnen waarmaken wat de regisseur en z’n team vragen. Ook daar is geen donker wolkje te bespeuren in deze productie. Brent Pannier is een weergaloze Molina. Een heerlijke vrouwelijk-mannelijke verhalenverteller. Elk moment geloofwaardig als de homoseksuele etalagist. Pieter Van Keymeulen heeft de grootste boog te maken al Valentin: van stoere marxist naar tedere man. Hij weet dit zeer organisch te laten gebeuren. Alyssa Luypaert maakt een indrukwekkende entrée in de Vlaamse musicalscène. Met een prachtige stem en in elke nieuwe ‘film’ zit ze telkens goed in het nieuwe personage van Aurora. Als Spinnenvrouw beweegt ze heerlijk ‘insecterig’.

Ook de begeleidende rollen zijn spot-on. Hannes Vandersteene is een vreselijk degoutante gevangenisdirecteur. Sofie De Schryver heeft als Marta niet veel tijd om te tonen wat ze kan maar gebruikt die zo goed dat je wenste dat Marta meer te doen had. Vicky Florus heeft op deze première de twijfelachtige eer om een zieke An Lauwereins te vervangen. De manier waarop zij en de rest van de groep dit opvangen is zonder meer bewonderenswaardig! Er is amper iets te merken van deze last-minute aanpassing en het verhaal blijft er staan. Met An erbij zal er in enkele scènes ongetwijfeld nog iets meer diepgang komen, al is die er nu al ten overvloede. Ook een hoed af voor het prachtige ensemble en de twee bewakers. Elk rolletje wordt goed gespeeld en een mannenkoor geeft toch altijd iets speciaals. Als ze dan nog zo’n straffe choreo’s nagenoeg foutloos dansen, dan weet je dat je musical ziet hoe het verondersteld wordt gebracht te worden.

Het decor is in de huisstijl van InTeam gemaakt. Op zich lijkt het een eenvoudige constructie, maar er steekt veel meer achter dan je zou denken! De tralies uit rekkers, het spinnenweb, de loopbrug waar het licht door kan en een echte showtrap. Dit alles in gevangenisuitvoering. Het lichtplan bestaat minstens uit 300 verschillende standen en is adembenemend. Elke scène wordt versterkt door de belichting. De kostuums dragen ook bij tot het geheel, van grauw gevangenisplunje tot de prachtige showkostuums van Aurora en Molina. Een live orkest is nooit te versmaden en brengt muziek toch net iets meer tot leven. De mix muziek/stemmen is bijna steeds goed. Nog een extra buiging voor choreograaf Frank De Peuter. De choreo’s zijn veeleisend voor de cast maar trekken je zonder moeite mee in het verhaal dat er verteld wordt, ze zijn een voorbeeld van choreo’s die de context versterken. Hier bovenop is de staging die Frank uit zijn hoofd peutert prachtig en uitermate sterk! Let op alle bewegingen, van het schaduwspel tussen Molina en Aurora tot elke fysieke karaktertrek van de personages. Wederom: zo moet musical gebracht worden!

Zelden begon een nieuw musicalseizoen zo sterk

Zelden begon een nieuw musicalseizoen zo sterk. Hopelijk belooft dit voor de komende producties en wil iedereen goede creatives de juiste acteurs en actrices doen begeleiden. Dan pas krijg je een resultaat waarvan monden en harten opengaan. Ga deze Kiss of the Spider Woman zien, dit is musical ten top, zoals Molina het zelf zingt: Mooier dan mooi!

Kiss of the Spider Woman speelt van 30 augustus tot en met 15 september in het Fakkeltheater te Antwerpen. Tickets en meer informatie vind je op www.inteam-producties.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Wendy de Noier