Juan Gerlo
Jong Vlaanderen leerde hem kennen als Jonas Van Loo in Ghost Rockers. Met de rol van Prins Erik in The Little Mermaid heeft Juan Gerlo zijn eerste hoofdrol in een musical te pakken. Musical Vibes sprak met hem.
Spektakel met breekbare momenten
Is dit jouw eerste rol als prins?
Ja, toch wel. Eigenlijk ook mijn eerste grote musical rol. Het is een hele eer om direct een Disney-Prins te mogen spelen. Eentje van de wishlist!
Je hebt ook een mooie prinses naast jou?
Ja, Ianthe Tavernier. Ze doet dat onwaarschijnlijk goed, echt waar.
Hoe zit de chemie tussen jullie?
Dat is een hele toffe madam. We kunnen heel veel grollen, dan is het heel fijn om samen te werken. Dan gaat alles heel vlot en zonder nadenken. En als er niet moet worden nagedacht, werkt het meestal het beste.
Een spektakel met een wauw-factor, maar ook momenten waar je hart breekt
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je rol?
Ik wil er geen ‘mooi-boy’ prins van maken. Ik wil dat het een prins is die zijn eigen motivatie heeft. Hij moet sterk staan op zijn eigen benen. Ik hoop dat ik echt een prins met wat peper in zijn achterste neerzet.
Wat is volgens jou de grote meerwaarde van deze The Little Mermaid?
Ik denk, en dat is dan volledig dankzij de visie van Frank Van Laecke, dat het een mooie combinatie is van oprechtheid met kleine, breekbare momenten tussen acteurs, die dan toch op een hele grote scène opengetrokken worden met een sterke technische ondersteuning tot een spektakel. De afwisseling en de balans daartussen is wat het doet werken. Dat brengt je een spektakel met een wauw-factor, maar brengt ook momenten waar je hart breekt met zich mee. Daar gaan we voor!
Er zit een kwartet in The Little Mermaid waar Hans Peter Janssens ook in zingt en ik pak daar een noot over van hem. Dat is toch geweldig!
Jullie hebben een prachtige cast, heel veel energie en jonge personen, maar ook enkele anciens om U tegen te zeggen. Hoe werkt dat?
Ik moet eerlijk zeggen dat het in het begin toch intimiderend was. Ik heb nog les gehad van Anne Mie Gils op het conservatorium. Nu sta ik naast haar op een podium. Dan heb je toch nog de neiging om te vragen of ze even naar een scène wil kijken en dan zeggen of het goed was (lacht). Dat zijn mensen waar ik nog steeds enorm naar op kijk. En nog altijd veel van leer. Door samen met hen te repeteren en te spelen en te zien hoe zij het doen, met de techniek en de ervaring die zij meebrengen. Ik kijk mijn ogen echt uit mijn hoofd, ook bij hun scènes. Dat is een heel leerrijke ervaring. Ook Hans Peter Janssens bijvoorbeeld. Die zingt onwaarschijnlijk! Er zit een kwartet in The Little Mermaid waar hij ook in zingt en ik pak daar een noot over van hem. Dat is toch geweldig! Dat is echt een beetje een droom!
Wanneer ben jij tevreden na afloop van de show?
Ik denk als ik zelf het gevoel heb dat we met iedereen, maar ook voor mij zelf, het verhaal verteld zullen hebben op de manier dat het verteld moet worden. Als we dat avond na avond hebben kunnen doen, dan denk ik dat ik een tevreden man zal zijn.
The Little Mermaid speelt nog tot en met 7 januari in Flanders Expo te Gent. Meer informatie & tickets vind je op www.thelittlemermaid.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier