Jelle Cleymans
Terwijl Ketnet met de herhalingen van Spring het begin van de carrière van Jelle Cleymans nog eens op de kijkbuis brengt, is het duidelijk dat hij ondertussen al een ongelooflijk traject heeft afgelegd. Talentvol acteur, singer/songwriter die blijft groeien bij elke nieuwe cd en nu gaat hij ook de muziek voor de volgende Judas-productie Iedereen Beroemd schrijven. Musical Vibes sprak met hem.
Heel fier
Jelle, componist van je eerste musical?
Wel, ik wil mezelf geen componist noemen, eerder een liedjesschrijver. Wat is het verschil natuurlijk. Ik spreek meer over liedjes, omdat het dat ook meer zal zijn. Het is geen Les Misérables dat we hier gaan maken, het is ook geen 14-18, nee, we gaan iets totaal anders doen. Zoals Frank (Van Laecke) het ook omschrijft, zal het misschien eerder volkstheater zijn met af en toe een liedje. Ik denk dat je het zo moet bekijken. Het zou dan ook gek zijn moest ik pretenderen dat ik een componist ben, want ik bén dat gewoon niet. Ik denk wél dat ik mag pretenderen dat ik een liedjesschrijver ben omdat ik heel graag liedjes schrijf en dat ik dat voor mezelf al doe. Ondertussen ook al af en toe voor andere mensen. Zeker als het gaat over Vlaamse showbizz, over smartlappen en levensliedjes, Vlaamse dance, dat soort zaken, dat ken ik wel en daar heb ik voeling mee. Dat is net wat we nodig hebben om dit verhaal te voorzien van muziek.
Waar haal jij de inspiratie voor deze liedjes?
Die inspiratie gaat van John Terra, over Will Tura tot Ann Christy en Louis Neefs en daar dan heel veel Jelle Cleymans bij. Ik denk dat je altijd moet voortgaan op wat je kent. Kijk nu naar Lucky Manuelo. Dat is van Raymond Van Het Groenewoud, uiteraard niet van mij. Het zat destijds in de film en dat hebben we ook gehouden omdat het gewoon veel te goed is. Je moet geen dingen weggooien die zo goed zijn. Als je daarnaar luistert, hoor je daar dus ook de roots van Raymond in, namelijk een balorkest, wat hij lang heeft gedaan, met een hele heldere verstaanbare tekst. Dat is ook een beetje cult. Als ik naar dat nummer luister, dat is allemaal zo een beetje kitsch, maar ook cult en ook heel mooi op die manier. Op dat spoor wil ik wel verder gaan. Het zou ook maar raar zijn mocht dat een eiland worden, dat nummer binnen alle andere liedjes. Maar dat zal het dus, denk ik, niet zijn.
Ik wil mezelf geen componist noemen, eerder een liedjesschrijver
Hoe werk je als je nummers schrijft?
Heel chaotisch! Weinig structuur en heel erg op impulsen. Een beetje als een speurhond die op zoek is. Plots zit ik dan op een spoor en dat laat ik niet meer los. Dan werk ik het af. Soms heb ik vier zinnen in mijn hoofd of soms is dat een melodie en dan ga ik daar zinnen op voorzien. Het is heel moeilijk om dat uit te leggen. Ik kan het zelf ook niet omschrijven, want een liedje creëren is voor mij altijd een beetje magisch.
Heb je dan altijd iets bij om op te nemen?
Net zoals jij nu vasthebt, ik heb altijd mijn GSM bij. Daar kan ik dan op schrijven of op opnemen wat ik wil. Er zit echt geen structuur in.
Het grote verschil met wat ik nu moet doen, is dat ik altijd voor mezelf heb geschreven. Nu moet ik in het hoofd kruipen van personages
Je staat niet op om 8 uur om te beginnen schrijven?
Nee, dat nu niet, maar ik sta wel op om te schrijven. Je moet wel werken. Ik moet mezelf wel altijd de tijd gunnen. Soms zit ik op de fiets of ben ik aan het wandelen en dan komt het vanzelf. Soms kan ik twee uur aan mijn bureau zitten en dan komt het niet. Het grote verschil met wat ik nu moet doen, is dat ik altijd voor mezelf heb geschreven. In een soort van onderwerpen die van mij af moesten. Nu moet ik in het hoofd kruipen van personages. Dat is heel anders en dat is soms een beetje zoeken, maar wel heel boeiend!
Wat gaat voor jou het moeilijkste aspect zijn?
Tekst. Altijd voor mij, tekst vind ik veel moeilijker dan muziek. Muziek is er veel sneller maar tekst, dat duurt langer omdat ik heel streng ben en ik vind dat het goed moet zijn. Alles wat iemand zegt moet kloppen, vind ik en dat is moeilijk in het Nederlands. We hebben daar niet altijd de meest gemakkelijke taal voor. Maar dat is de uitdaging net, dat het rolt en bolt. Ik heb nu nog een paar maanden om daaraan te sleutelen en dat zullen we ook doen.
Het is een heel groot avontuur en ik ben zo fier dat Sam (Verhoeven) dat heeft gevraagd vanuit alle vertrouwen
Laatste vraag, je zei dat je veel minder stress zal hebben omdat je het zelf niet moet brengen, gaat dat wel zo zijn bij de première?
Ja… Waarschijnlijk wel. Misschien gaat het op een heel andere manier veel erger zijn. Ik weet het niet goed. Ik heb er nog geen ervaring mee, dus ik kan het niet zeggen. Het is heel boeiend om het nu echt eens langs een andere kant te zien gebeuren en te zien ontstaan. Wanneer ik klaar ben met mijn werk, beginnen er andere mensen aan te sleutelen. Dat is natuurlijk ook maar relatief want ik wil klaar zijn voor ik begin te repeteren voor 40-45, daar ben ik dan wel weer aan de andere kant van het spectrum. We zullen wel zien, het is een heel groot avontuur en ik ben zo fier dat Sam (Verhoeven) dat heeft gevraagd vanuit alle vertrouwen. Ik voel ook het vertrouwen van Frank en van de acteurs die het heel gezellig vinden dat ik dat mag doen. Het is echt een droom die uitkomt!
Iedereen Beroemd speelt van 15 februari tot en met 10 maart 2019 in theater Elckerlyc te Antwerpen. Meer info & tickets op www.judastheaterproducties.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort