Janis Van Dorsselaer
Niet alleen in België kunnen we Vlaams talent zien schitteren. Ook in Nederland, Frankrijk, Engeland en Duitsland. Zo draait Janis Van Dorsselaer al bijna een jaar mee in de Duitse tourproductie van Tanz der Vampire. Met veel succes en nog meer plezier zo blijkt. Musical Vibes sprak met haar.
Ik doe dit enorm graag
Hoe ben je hier terechtgekomen?
Toen ik in mijn vierde jaar muziektheater bij Fontys zat, ben ik audities beginnen doen. Waaronder voor deze show en was er eigenlijk meteen bij. Naast first cast ensemble, heb ik ook nog een dubbele cover gekregen, die van Rebecca en van Magda. Ik heb toen een contract van een jaar gekregen, te beginnen in Stuttgart, vervolgens zijn we naar Hamburg gegaan en nu zitten we dus in Keulen. Hier heb ik dan een verlenging gekregen, want oorspronkelijk stonden we hier maar tot in juli, maar dat is nu verlengd tot eind september. Op 1 augustus zal ik een jaar aan het spelen zijn.
Wat doet dat met jou, vers van je opleiding in zo’n productie terecht te komen?
Tijdens mijn opleiding heb ik Beauty And The Beast meegespeeld in Gent. Dat was eigenlijk wel een hele leuke ervaring. Dat was mijn allereerste auditie en daar was ik bij. Dan heb ik deze gedaan en daar was ik ook bij. Het is eigenlijk heel onwerkelijk, want het is echt een hele harde wereld om je carrière in te maken. Ik zie zoveel getalenteerde mensen die dan de rol niet krijgen. Het is echt wel bijzonder en ervaar dat nog steeds elke dag zo. Dat ik elke dag mag spelen is heel tof, al heb ik ook dagen waar ik het eens minder leuk vind. Het is nog extra fijn omdat mijn vriendin hier ook is aangenomen. Zij is de andere cover Magda. We waren nog maar drie maanden samen, dus dat was nog heel pril. Maar dan samen aangenomen en samen naar Duitsland is toch wel speciaal.
Stuttgart was wel hels. We hebben daar vier weken repetitietijd gehad en daarna hebben we vier weken gespeeld. Tien dagen na mijn première had ik al een eerste keer Magda te spelen. Dus op vijf weken tijd heb ik alles ingespeeld. Daarna kwam Rebecca er nog bij. Dan heb ik nog twee weken gespeeld en had ik een week vrij en ben ik ziek geworden! Een dubbele oorontsteking was mijn prijs. Mijn lichaam had rust nodig.
Wat doe je het liefste in de show?
Magda spelen, zeer zeker. Ik vind het ensemble ook wel superleuk om te doen. Je hebt ook veel te doen als ensemble, dat is niet zo in elke show. Maar vocaal is het zo leuk om ‘Tot Zu Sein’ te zingen. Daar heb ik voor gestudeerd! Dat solo moment hebben is toch wel echt kicken. Dat vind ik het allerleukste.
Vergelijk de manier van werken bij Beauty And The Beast en Tanz der Vampire eens?
Eigenlijk was Beauty And The Beast voor mij een fantastische ervaring. Ik heb er veel van opgestoken, want ik ben daar als groentje terechtgekomen een grote productie waar toch enkele zaken fout liepen. Enkele ervaren collega’s hebben me toen veel tips gegeven over de do’s en de don’ts voor zo’n repetitieproces. Het mooie daaraan was het spektakelgegeven. Dat was zeer interessant en dat grootse van een show is niet iets waar ik mee bekend ben. Ik ben veel meer vertrouwd met intiemer theater. Ik hou van het pure muziektheater, ik heb voor mijn eindexamen Het Kleine Sterven gebracht. Dus het was heel leuk om in zo’n spektakel mee te draaien.
Het grote verschil met Tanz is dat hier alles vast staat. Als artiest wordt je hier ook fantastisch behandeld. Je repeteert geen minuut langer dan dat er op de planning staat, ze geven je voldoende rust. Je moet zeker ook wel hard werken en als je het niet meteen hebt dan krijg je zwaar onder je voeten. Maar ze steunen je wel onvoorwaardelijk. Dus je hebt amper artistieke vrijheid, want alles staat vast in een boek. Dat heeft zijn voordeel want enkele maanden geleden hebben ze een professor moeten invliegen die enkele jaren geleden speelde en die kon terug meedraaien na een paar uur. Er is gewoon niets dat niet vastligt, tot de beweging van je pinken. Maar het is gewoon heerlijk om zo’n lang draaiende show te spelen. Zeker als swing of als cover is het sowieso al moeilijk om je weg te vinden in zo’n productie.
Ik vind dat ik nu in een stadium van mijn leven ben waar ik vooral veel moet werken. In de musicalwereld heb je niet zoveel kansen en naar mijn gevoel ben ik op de goede weg
Zou je dit nog een jaar of twee blijven spelen als je de kans krijgt?
Momenteel vind ik het gewoon nog heel leuk om dit te doen. Gisteren heb ik mijn 300ste show gespeeld! Het is nog steeds leuk. Ik heb ook hele leuke collega’s. Het is natuurlijk ook heel fijn dat mijn vriendin hier is. In tegenstelling tot bij veel collega’s, kan ik hier mijn leven ook opbouwen met iemand. Ik geef ook nog zangles hier, aan de dansers o.a. Ik probeer bewust niet enkel en alleen voor de job hier te zijn. Dans der Vampieren zit ook heel diep in mijn hart. Om daarmee te kunnen starten is een hele grote cadeau. Dus als je me het nu vraagt, ja dan zou ik nog wel een tijdje blijven verder spelen. Mijn stem is gemaakt voor dit genre dus dit kwam op de juiste moment langs.
Hoe gaat het tourleven je af?
Het grootste probleem heb ik met het moeten loslaten van mijn sociale leven. Dat was rijk gevuld. Ik heb een hele goeie vriendengroep moeten achterlaten. Brent, Olivier, Anneleen, … Allemaal mensen vanuit het vak en we kennen elkaar al van toen we vijf-zes jaar zijn. Heel ons leven hebben we hetzelfde parcours gedaan. Ik gaf ook heel veel les bij JeugdTheater Ondersteboven, daar ben ik zelf als kind begonnen. Daar zijn allemaal veel tranen om gelaten, nu nog soms. Nu in Keulen komen ze allemaal heel veel langs maar toen ik in Stuttgart zat, kwam de eenzaamheid soms wel om de hoek piepen. Ook al heb je dan je vriendin, we waren toen nog maar drie maanden samen. Ook mijn ouders en grootouders mis ik heel veel. In de winter speelden we in Hamburg. Dat ligt helemaal in het noorden van Duitsland en om vier uur ’s middags was het daar al donker. Dat was geen leuke periode. Het was letterlijk wachten tot ik mocht gaan werken en op je werk wachten tot je naar huis mag. Toen ben ik bewust terug zanglessen beginnen geven, ik wil dat ook niet opgeven, want daar heb ik een minor in behaald. Ik heb ook een sportabonnement genomen. Zo ben ik mijn leven daar terug beginnen invullen. Het blijft een grote verandering, want je kan gewoon niet eventjes gaan lunchen met vrienden of op een avond eentje gaan drinken. Dat is een lastige aanpassing.
Spring je op een nieuwe kans om te blijven toeren in Duitsland?
Ja zeer zeker! Ik vind dat ik nu in een stadium van mijn leven ben waar ik vooral veel moet werken. In de musicalwereld heb je niet zoveel kansen en naar mijn gevoel ben ik op de goede weg. Dat betekent wel niet zo veel want de afgelopen maand heb ik heel veel audities gedaan en voor heel veel zaken word je gewoon niet weerhouden. Ik heb nog audities gedaan voor verschillende musicals. En dan komen allerlei andere parameters meespelen. Ik ben te jong voor het ene en te oud voor het andere. Het is zo’n bijzonder gegeven dat je wel de juiste persoon bent dat ik ervan uitga dat een ‘nee’ de norm is en een ‘ja’ de uitzondering.
Maar ik vind het hier zo’n goed leven en het musical vak wordt zo warm ontvangen hier; De Duitser gaat echt wel graag naar het theater en ze nemen je hier echt au serieux! In België is dat ook al verbeterd tegenover enkele jaren geleden, het zou fantastisch zijn om daar eens een jaar in een show te kunnen staan. Dat is hier prachtig en omdat ik dat hier zo bijzonder vind, doe ik het ook zo graag denk ik. Maar ik hou België in het oog hoor, want ik zou er heel graag ook eens iets leuk willen doen. Ik wil voornamelijk echt veel in het vak blijven werken zodat ik mijn geld kan verdienen met te doen waar ik heb voor gestudeerd. Dat zou een droom zijn die uitkomt. Op cruiseschepen optreden zou ik ook eens willen doen. Er zijn enkele mensen in de cast die dat al gedaan hebben. Je kan daarmee de wereld zien terwijl je je job doet!
Hoe ben je eigenlijk in Duitsland audities gaan doen?
Wel, dat was eigenlijk al langer een doel. Bij Fontys word je ook wel heel erg opgeleid om naar Duitsland te kunnen gaan. Je krijgt er Duitse les, dat begint al in het tweede jaar en in het derde jaar moet je een Duits concert brengen. Met de klas hebben we toen een Duits avondconcert gebracht. Dat was een concertante van Elisabeth en Rudolf. Daar heb ik heel veel Duits mee geleerd. Toen heb ik gemerkt dat het eigenlijk ook een hele mooie taal is om in te zingen, ik vind het zelfs makkelijker dan het Nederlands. Ik heb me niet beperkt tot Duitsland, zo zat ik ook in de finals van Mozart! maar die heb ik afgezegd omdat ik hier kon beginnen. Ik heb hier nu ook een agent en diens werkveld ligt meer in Duitsland natuurlijk. Dus hij geeft me meer audities hier dan in België of Nederland.
Ik vind het hier zo’n goed leven en het musical vak wordt zo warm ontvangen hier; De Duitser gaat echt wel graag naar het theater en ze nemen je hier echt au serieux!
Welke droomrol(len) koester je nog?
Oei.. Een droomrol.. Eigenlijk was Magda wel een grote droom die is uitgekomen. Toen ik vijftien was, heb ik Goele (De Raedt) gezien als Magda. Toen dacht ik: “Zo wil ik ook zingen! Dit is vocaal pas interessant en deze vrouw kan écht zingen!” Dat denk ik niet bij alles wat ik zie. Maar Goele en Hans Peter Janssens draag ik wel hoog in het vaandel. Dus Magda vond ik van toen al een ‘cool wijf’ om te spelen. Dan heb ik echt nog een typische rol die ik zou willen spelen: Elphaba in Wicked. En Janis in Mean Girls. Die zou ik ook heel graag spelen, een teenage lesbian die ‘FU’ zegt tegen iedereen. Eigenlijk de ruigere karakters.
Maar ik heb veel meer musicals waar ik graag zou in staan. Dan maakt het niet uit in welke rol. Frozen bijvoorbeeld, eigenlijk pas ik daar niet per se in maar dat lijkt me fantastisch om in te staan. Ik heb ook hoegenaamd geen probleem om in een ensemble te zitten. De andere cover Rebecca heeft al zoveel mooie shows gespeeld in haar carrière en die haar geheim is ook om altijd te blijven gaan, ook om in het ensemble te zitten. Als ik dat zou kunnen doen. Die first cast hoef ik ook niet altijd, dat is natuurlijk wel fijn als je die krijgt, maar je hebt ook een verantwoordelijkheid! Nu is elke keer dat ik op mag als Magda of als Rebecca puur playtime voor mij! Er zitten elke keer wel mensen in de zaal die je dan specifiek willen zien. Dan kan je eindelijk eens je beest loslaten. Toen onze first cast ziek was, moest ik elke dag spelen. Toen voelde ik soms ook wel dat het echt weer werk werd. Terwijl ik nu elke keer als ik Magda speel het gewoon keicool vind dat ik daar mag staan. Dus ik denk echt meer in musicals dan in rollen. We will Rock You, Rock Of Ages, Mean Girls, Liebe Stirbt Nie, dat vind ik allemaal hele coole shows!
Wat is het moeilijkste voor jou in Tanz der Vampire?
Mijn Rebecca cover vind ik het moeilijkste. Omdat zij is uitgeschreven als hysterische Joodse moeder die haar dochter wel graag ziet. Ze is typisch Joods en is een bommetje dat elke keer ontploft. In het begin kreeg ik vaak de opmerking dat ik wel jong was. Dat is ook zo, maar dat geldt niet als excuus want uiteindelijk mag je dat niet kunnen zien in de show. Dus op haar heb ik toch wel lang moeten zoeken. Ik speel liever wat naturel en dat heeft Rebecca dus totaal niet. Dat opvliegende brengt ook mee dat het fysiek een grote inspanning is. Ik speel Rebecca ook heel weinig wat het ook niet gemakkelijk maakt om haar eigen te maken. De laatste weken heb ik haar wat meer kunnen spelen en dan groeit dat meteen veel sneller. Maar twintig jaar ouder spelen dan dat je bent blijft wel iets lastigs.
Tanz der Vampire speelt nog tot en met 29 september in de Musical Dome te Keulen. Meer informatie & tickets vind je op www.stage-entertainment.de.
Door Patrick Defort
Headshot: Eke Salomé