Jan Schepens
De première van Beauty and the Beast nadert met rasse schreden. Op 11 december is het al zover, en dus zijn cast en crew momenteel volop aan het repeteren. Zo ook het beest, vertolkt door Jan Schepens. Voor Schepens is het niet de eerste keer dat hij in de huid van het beest zal kruipen, al is het deze keer toch helemaal anders werken. Musical Vibes sprak met hem over deze bijzondere productie.
Een prachtig verhaal, op een andere manier verteld
Het is niet de eerste keer dat je de rol van het beest zal spelen. Wat zijn de grootste verschillen met de vorige productie?
Er zijn heel veel verschillen. De regisseur waar we nu mee werken is ongelooflijk goed. Tien jaar geleden werkten we met de assistent van de toenmalige regisseur. Dat was een geweldige kerel – hij kende zijn vak – maar hij durfde toch niet echt creatief met het materiaal om te springen. Hij wou en kon echt niet afwijken van datgene wat Disney voor ogen had. Er werd dus niet gekeken naar de mogelijkheden van de verschillende acteurs. Alles moest zijn hoe Disney het wou, ook al dachten we er als acteurs anders over. De regisseur waar we nu mee werken is bijzonder creatief en door de immense ruimte waarin we nu moeten spelen, wordt hij ook wel gedwongen om het verhaal anders te vertellen. Maar los daarvan houdt hij ook rekening met de eigenschappen van de acteurs waar hij mee werkt. Hij is heel flexibel en dat maakt het repetitieproces zo aangenaam. Het is immers nooit fijn voor een acteur om je gevangen te voelen. Het beest zit al gevangen in een kostuum; als hij dan ook nog eens in zijn spel gevangen zit… Dat is nu helemaal niet het geval.
Gaan we dan nu een heel ander beest te zien krijgen?
Dat weet ik niet. Ik blijf natuurlijk dezelfde mens, zij het dan wel tien jaar ouder. Maar intrinsiek ben ik wel dezelfde persoon gebleven. Ik denk dus wel dat je veel van het vorige beest zal terugzien. Tien jaar geleden was ik niet honderd procent tevreden met het resultaat, dus ik zie deze productie wel als een soort van tweede kans. Dat is dus heel fijn. Ik geef toe dat ik voor de prins misschien een tikkeltje te oud ben, maar ik vind dat ik voor het beest wel een goede, mature leeftijd heb bereikt. Ik begrijp nu heel goed wat de schrijvers bedoeld zouden kunnen hebben met het verhaal. Dat geeft mij wel een hele grote rust. In die tien jaar tijd heb ik ook mijn eigen waarheid gevonden als acteur, dus ik vind het heel tof dat ik die nu kan gebruiken. Ik kijk er echt heel erg naar uit, ook al is het echt heel zwaar om te doen. Als beest moet je echt op zoek gaan naar een specifieke manier van praten, grommen en roepen. Dat is vermoeiend voor je stem.
Tien jaar geleden was ik niet honderd procent tevreden met het resultaat, dus ik zie deze productie wel als een soort van tweede kans
Beauty and the Beast wordt een totaalspektakel. Wat mogen we verwachten?
Alleen al het podium is imposant. Het is een soort van catwalk van veertig à vijftig meter lang in de vorm van een roos. Het decor wordt gevormd door een veertigtal elementen die uit de lucht komen gevallen. Indrukwekkend is ook dat alle scènes vloeiend in elkaar overgaan en de changementen worden mooi opgevuld. Zo is er een scène met Gaston in de herberg. Wanneer die gedaan is, komen Tickens en Lumière meteen op aan het begin van de roos. Tegen dat ze die twintig meter hebben afgelegd, is de herberg weg en staat heel het kasteel er. Eigenlijk zou elke scène dus naadloos in de andere moeten overgaan. Het wordt nog hard repeteren, want er moet zo ontzettend veel gedaan worden. Het is echt een hele creatie. Tegenwoordig halen we vaak musicals uit Nederland en vervangen we de Nederlandse hoofdcast door een Vlaamse. Dit is echt een creatie van eigen bodem. Normaal gezien zou je daar acht tot tien weken nodig voor moeten hebben en wij doen het op zes weken.
Ik denk en hoop dat het voor een nieuwe, frisse wind zal zorgen in het musicalgenre
Jullie repeteren zowel in Antwerpen als in Gent.
Klopt, en in Gent hebben we maar een week ongeveer, wat gezien de techniciteit van de voorstelling echt heel weinig is. Ik denk dan ook dat er twee redenen zijn waarom je zou moeten komen kijken naar de voorstelling: om het prachtige verhaal een keer op een heel andere manier verteld te zien of om rampen te zien gebeuren (lacht). Het is echt spannend allemaal. Het kan naar mijn gevoel nog veel richtingen uitgaan. Wat ook mooi is natuurlijk. Ik vind het moedig van Marmalade dat ze dit doen. Ook op financieel vlak, want ik denk dat dit project hen heel veel geld kost. Het is zonder twijfel een grote sprong in het duister. Ze hadden ook makkelijk een Holiday on Ice kunnen doen, maar ze besluiten om iets groots op poten te zetten. Ik vind het wel een heel juiste voorstelling voor de tijd van het jaar, zo rond de kerstperiode. Mensen zullen trouwens ook meteen een kerstdorp te zien krijgen bij het binnenkomen. Het zal echt een totaalervaring zijn.
Marmalade beleeft met Beauty and the Beast ook zijn musicaldebuut. Hoop je op een nieuwe speler in het genre?
Het is sowieso een goede zaak. Je voelt dat Music Hall, Studio 100 en andere producenten met veel belangstelling aan het kijken zijn naar deze productie. Ik denk en hoop dat het voor een nieuwe, frisse wind zal zorgen in het musicalgenre. Ik vind dat er tegenwoordig vaak te weinig risico genomen wordt. Dat is ook zo op televisie. Iedereen heeft schrik om op zijn bek te gaan. Het is dan ook zeer moedig van Marmalade om eens iets nieuws te proberen en ik hoop met heel mijn hart dat ze hun broek hier niet aan scheuren en dat ze volgend jaar opnieuw een ongelooflijk mooi spektakel kunnen brengen. Wie weet wordt er wel een nieuwe traditie gestart. Laat ons hopen!
Ik ben nu al een tijdje met Josje Huisman reclame aan het maken en ik moet zeggen, dat is toch een heel andere afdeling hoor
De ticketverkoop loopt in ieder geval al goed.
Voor Marmalade mag het dan wel de eerste keer zijn dat ze een musical maken, het is niet de eerste keer dat ze een product verkopen. Het is sinds De Drie Biggetjes met K3 geleden dat ik op straat zoveel werd aangesproken over een voorstelling. En dat is al een tijdje bezig hoor. Ik wist zelf nog maar amper dat ik het beest zou spelen en iedereen sprak me er al over aan. De marketing van Marmalade is heel erg goed. Dat vertaalt zich uiteraard naar een goede ticketverkoop. Ze durven er dus echt op alle vlakken voor te gaan. Ik kan dat alleen maar aanmoedigen.
Naast een goede marketing, prijken er ook enkele grote namen op de affiche.
Ik vind het straf dat ze al die mensen op zo’n korte termijn hebben kunnen strikken. Iedereen had natuurlijk ook wel zin om het te doen. Al blijft het voor ons natuurlijk ook wel een beetje een sprong in het duister. Beauty and the Beast is uiteraard een mooie musical en de muziek is prachtig, maar om dat dan in een arenaspektakel te gieten… Niemand wist precies wat de implicaties daarvan zouden zijn. Enkele weken geleden wisten we nog helemaal van niks. Dus dan is het wel de max dat iedereen toegezegd heeft. Alleen al Tickens en Lumière. We zijn tijdens de repetities dikwijls moeten stoppen omdat we gewoon de slappe lach hadden. Ivan Pecnik is een heerlijke acteur en een grappige kerel en Peter Van de Velde is de grootste zot waar ik ooit al mee heb samengewerkt. Peter Thyssen als Lefou is ook geweldig, net als alle andere acteurs trouwens.
En naast jou staat Josje Huisman als Belle.
Ja, super. Ik ben nu al een tijdje met Josje reclame aan het maken en ik moet zeggen, dat is toch een heel andere afdeling hoor. Het is alsof heel Vlaanderen naar haar aan het kijken is. Ze heeft zo veel volgers op sociale media en iedereen kijkt op als zij passeert. Dat moet heel heftig zijn voor haar. Los daarvan is de rol van Belle ook gewoon erg zwaar. De regisseur behandelt haar wel net zoals alle andere acteurs en ik denk dat dat voor haar geruststellend moet zijn.
Het is een veel ruwer beest dan het oorspronkelijke. Het beest van Disney is veel afgelikter, terwijl dat deze iets holbewonerachtigs heeft
Wat vinden jouw kindjes ervan dat je binnenkort als beest op het podium zal staan?
Ze hebben er wel een beetje schrik van. We hebben al een paar commercials opgenomen, dus ik ben al een aantal keer letterlijk in de huid gekropen van het beest en toen ze dat zagen, schrokken ze toch wel een beetje. Het is dan ook een veel ruwer beest dan het oorspronkelijke. Het beest van Disney is veel afgelikter, terwijl dat deze iets holbewonerachtigs heeft. Toen Matisse mij als beest zag, twijfelde hij eventjes of hij zou komen kijken. Hij is natuurlijk nog maar drie jaar, maar voor zijn leeftijd heeft hij al veel voorstellingen gezien. Hij zal dus wel komen kijken hoor. Voor mijn twee meisjes van zeven en elf jaar is dit echt een droom. Niet alleen voor hen, maar ook voor mij om deze rol voor mijn dochters te mogen spelen. Manou is al weken aan het zagen of ze eens mee mag komen naar de repetities. Het is ook zalig dat we in Gent spelen. Dan kunnen ze met de fiets naar de Expo komen. Dat is super leuk. Het belooft in ieder geval nog een interessante maand december te worden!
Veel succes!
Beauty and the Beast is vanaf 10 december de zien in Flanders Expo Gent. Voor meer informatie en tickets kan je terecht op www.beautyandthebeast.be.
Door Tatiana van den Branden
Foto’s: Wendy de Noier