Jaak Lema
Terwijl zijn vorige regie, Jesus Christ Superstar, de pannen van het dak speelde in St-Niklaas, is Jaak Lema druk in de weer om Aladdin op de rails te zetten. Als uitdaging niet min, zeker omwille van de techniciteit van alle speciale effecten die dit verhaal nodig heeft. Musical Vibes sprak met hem.
Deze energie zal je wegblazen!
Wat is er speciaal aan de Aladdin versie van Uitgezonderd?
Het speciale is dat we op zoek gegaan zijn naar de meest creatieve manier om bepaalde scènes te vertolken. Zonder dat je daar miljoenen euro’s budget tegenaan moet gooien. Bijvoorbeeld het vliegend tapijt en het tevoorschijn toveren van de Geest. Er zitten een aantal heel speciale effecten in het scenario verwerkt die je op scène moét brengen. De zandstorm is er ook zo eentje. Om dat te verwezenlijken op het podium hebben we ons allemaal samen moeten vergaren om een zo creatief mogelijke manier te vinden om dat te ensceneren. Dat is wel gelukt, dus op dat punt ben ik al zeker fier op wat het zal worden. daarbij wilden we echt geen stilstaande set creëren, maar iets dat constant in beweging is, want dat zijn die twee personages ook. Dus heel de voorstelling is eigenlijk constant in beweging. Van daaruit zijn we eigenlijk vertrokken. Dat zorgt voor een heel speciale flow.
Jullie spelen in drie verschillende theaters, is dat ook een extra uitdaging?
Sowieso is het een extra aandachtspunt dat je in drie verschillende zalen speelt. Elk heeft zijn voordelen, maar ook zijn nadelen. Je moet er altijd van uitgaan in welke zaal je het meest beperkt bent. Daarop moet je dan eigenlijk je voorstelling maken, zodat je nooit in de problemen zal komen in een andere zaal. De Stadsschouwburg van Antwerpen is natuurlijk een zaal met heel veel mogelijkheden en heel veel ruimte. Maar in Hasselt ben je natuurlijk beperkt in coulissen, of in speelruimte. Je speelt daar ook op een heel ander soort podium. Dus je moet met al die facetten rekening houden vanaf het ogenblik dat je begint te creëren. Gelijk welke voorstelling je maakt, altijd geldt: ‘voorbereiding is alles’. Je moet ervoor zorgen dat je niet op het laatste moment problemen moet oplossen, maar dat die op voorhand vermeden zijn.
We hebben een ongelooflijk getalenteerde bende acteurs samen gekregen
Je hebt een heel mooie cast, hoe is het werken met zo’n getalenteerde bende?
Dat is het juiste woord hé. We hebben een ongelooflijk getalenteerde bende acteurs samen gekregen. Daar ben ik super fier op! Ik weet nog toen ik de eerste keer in de repetitiezaal kwam en al die mensen samen zag zitten. Toen moest ik als regisseur wel even slikken omdat het allemaal ervaren ratten zijn op het podium. Je moet daar stevig voor in je schoenen staan. Maar tegelijkertijd is het natuurlijk ook de professionaliteit van die mensen. Je maakt als regisseur niet alleen de voorstelling, je maakt dat met die hele groep. Dat is iets wat je onmiddellijk voelt. De gegeven suggesties zorgen er echt voor dat een scène samen op een zo goed mogelijke manier verteld wordt. Als regisseur heb je een idee, maar je moet wel openstaan voor wat de acteurs je nog aanbieden. Met zo’n cast is dat een droom.
We wilden geen stilstaande set creëren, maar iets dat constant in beweging is
Wat vind jij de belangrijkste reden om deze Aladdin gezien te hebben?
De grootste en belangrijkste reden is hopelijk dat je na de voorstelling letterlijk weggeblazen bent van wat er allemaal op de scène gebeurt; van de kwaliteit van de acteurs, dat kan ik niet genoeg benadrukken. Er zijn scènes waarbij ik nu al op de grond lig van het lachen. Ze brengen het al zo goed en dan zitten we nog vroeg in het repetitieproces. En vooral, de energie die uit het verhaal komt. Hopelijk zorgt die ervoor dat de mensen helemaal meegevoerd worden.
Aladdin speelt op 11 en 12 mei try-outs te Izegem en is dan van 18 mei tot en met 9 juni te zien in Antwerpen, Gent en Hasselt. Meer informatie & tickets vind je op www.uitgezonderd.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort