Hans Peter Janssens
Als er een Vlaamse musicalacteur geen inleiding meer hoeft, dan is het Hans Peter Janssens wel. Het aantal musicals (en opera’s) waarin hij heeft meegespeeld gaat hand in hand met de verscheidenheid van rollen die hij al op zich nam. Wanneer regisseur Frank Van Laecke hem vraagt om een rol in Carmen op te nemen, kan je er zeker van zijn dat het interessant zal zijn. Musical Vibes vroeg het aan deze talentvolle bariton zelf.
We zetten de sfeer!
Wie of wat speel jij in Carmen?
Net zoals in de meeste musicals, speel ik weer een doorslecht personage. Hij heet Remendado en in het oorspronkelijke verhaal van Bizet, is hij lid van een smokkelaarsbende samen met Doncaïre. In dit verhaal is het een beetje doorgetrokken naar een hedendaagse situatie door Frank Van Laecke en nu ben ik een pooier die meisjes van een beetje overal importeert. Zowel iets oudere als jongere dames. Ik sleur ook de andere meiden mee in mijn handeltje, zo ook Carmen. We proberen Don José zover te krijgen dat hij ook meewerkt aan onze duistere praktijken en dat lukt ons uiteindelijk wel, wat hem tot zijn ondergang brengt en uiteindelijk ook die van Carmen betekent.
Het is dus eigenlijk een sleutelrol?
Zo sterk zou ik het niet durven uitdrukken (lacht). Maar het is zeker een plezante rol! En dat komt door wat Frank ermee gedaan heeft. Als je het heel klassiek zou spelen dan stelt het inderdaad niet zodanig veel voor, maar nu zijn we toch veel aanwezig in onze rol. Daarom niet altijd om te zingen, maar wel present op de scène en dat maakt het toch wel leuk om doen.
Deze rollen, die anders heel weinig aan bod kwamen, krijgen nu toch een dominante aanwezigheid
Wat is voor jou het geniaalste in deze regie?
Dat ligt voor mij in het geheel doortrekken naar onze tijd van het verhaal en daarmee gekoppeld het feit dat Fabrice en ik met onze rollen zoveel op het podium staan. Dat deze rollen, die anders heel weinig aan bod kwamen, nu toch een dominante aanwezigheid krijgen. We zetten nu ook vooral de sfeer van het geheel vanaf het begin duidelijk neer. Zelfs van vóór het begin al! Daar ben ik Frank sowieso dankbaar voor en dat is ook een van de redenen waarom ik direct ‘Ja’ heb gezegd om het in Alden Biesen te doen.
Alden Biesen was een openlucht setting, nu gaan jullie in theater spelen, is dat een groot verschil?
Nu is het gesloten lucht, ja (lacht). Ik denk wel dat het een verschil zal zijn. Je moet sowieso anders projecteren. In Alden Biesen speelden we ook in een soort arena, er zat niet alleen voor je publiek, maar ook aan de zijkanten. Je speelt dus op drie kanten eigenlijk. Dat is het grote verschil met wat we nu gaan doen, in een klassiek theater ga je alleen frontaal spelen.
De muziek van Bizet is zodanig gekend en gespeeld doorheen de geschiedenis
Carmen vertelt een verhaal van alle tijden, is dat iets wat het een heel toegankelijk stuk maakt?
Sowieso het verhaal, maar niet alleen dat! Ook de muziek is heel toegankelijk. De muziek van Bizet is zodanig gekend en gespeeld doorheen de geschiedenis. Het zijn dan ook heel toegankelijke melodieën die veel mensen kennen. Het verhaal van de onmogelijke liefde komt daar dan nog bovenop en dat werkt gewoon altijd. Ik vind het ook een zeer dankbaar gegeven om dergelijke rollen te mogen spelen. Maar voor mij is het toch de toegankelijkheid van de muziek die Carmen zo populair maakt.
Carmen speelt van 15 tot en met 23 september 2018 in Antwerpen, Brugge en Gent. Meer informatie en tickets vind je op www.musichall.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: R&M