Hans Peter Janssens
Historalia brengt hun nieuwe musical Rubens aan het kasteel de Merode in Westerlo, die 17 augustus in première gaat. Musical Vibes was aanwezig op de open repetitie, en stelde Hans Peter Janssens een paar vraagjes.
Een totaalspektakel op een historische setting
Zijn jullie klaar voor de première?
De première is pas volgende week, dus we hebben nog even tijd. We zijn zeker klaar voor de eerste try-out. Dan kan er nog wat groeien naar de première toe. Ik denk dat we toch goed op weg zijn. Ik voel dat we elke dag groeien op het podium, en dat is heel belangrijk. Technisch is het ook redelijk ingewikkeld, maar het begint op z’n plaats te komen.
Wat vind je speciaal aan Rubens?
Wat mij betreft het feit dat ik een fictief personage ben in een gegeven dat historisch correct is: het verhaal van Rubens zijn leven wordt verteld met een heleboel details. Er komt daarnaast een personage bij die helemaal fictief is, en die speel ik. Het is dan ook apart voor mij om dat te doen. Ik denk dat het voor de mensen het totaalspektakel is. Het is op een prachtige locatie, daardoor alleen al is het een heel mooi visueel gegeven. Ik vind het dan ook nog eens knap geschreven, dus ik denk dat het een meerwaarde is om dit te komen bekijken.
Het is op een prachtige locatie, daardoor alleen al is het een heel mooi visueel gegeven
Kan je een beetje meer informatie geven over jouw rol?
Het is, zoals ik daarnet al zei, een fictief personage. Deze hebben ze gemaakt om een verhaal te creëren zodat het dramatisch interessant is rondom Rubens. Het personage heet Oscar Jod: de verrader in het verhaal. Je kan het eigenlijk vergelijken met de film Amadeus, dat over Mozart gaat: in de film is er een personage, Salieri. Hij is een concurrerend componist die heel jaloers is, en probeert Mozart kapot te krijgen. Hier is dat eigenlijk hetzelfde. Ik ben als schilder ook redelijk jaloers op wat Rubens kan en wat ik niet kan. Dat frustreert mij zo dat ik probeer zijn leven naar de afgrond te leiden. Dat lukt uiteindelijk niet, ik ben degene die zelf de afgrond in stort. Dat is de confrontatie tussen die twee figuren.
Is het moeilijk om in openlucht te spelen?
Als het goed weer is, is dat zeker niet moeilijk. Als het begint te regenen, zouden we moeten zien hoe het technisch mogelijk is om het te regelen met water in de microfoons. Het is niet de eerste keer dat ik in openlucht speel in de zomer: ik heb het nog gedaan met Sacco & Vanzetti op het Donkmeer. Ik vind dat altijd heel plezant, toen regende het wel veel (lacht), dus dat was een hele ervaring. Als technisch alles in orde is met de in-ears, dan is dat geen probleem.
Ik vind de muziek ook echt heel mooi geschreven: er zijn een paar knappe nummers bij waar je je dramatisch heel goed kan in uitleven
Nog een laatste vraag: waarom moet men naar Rubens komen kijken?
Ik heb het eigenlijk al allemaal opgenoemd (lacht). Niemand moet, maar ik vind dat het een gemiste kans zou zijn omdat het een heel mooi visueel geheel is met een interessant verhaal in een historisch gegeven. Ik vind de muziek ook echt heel mooi geschreven: er zijn een paar knappe nummers bij waar je je dramatisch heel goed kan in uitleven. Ik denk dat het een sterk verhaal is in openlucht op een historische setting. Het is dus een totaalspektakel.
Rubens is vanaf 17 augustus te zien aan kasteel de Merode in Westerlo. Meer informatie en tickets vind je op www.historalia.be .
Door Amber Degeest
Foto’s: Wendy de Noier