Getuige ten laste
Een theaterstuk waar je met spanning naar kijkt, de rechtspraak leert kennen en je begeeft in een Engels interieur: deze drie componenten bezit Getuige ten laste helemaal. Deze voorstelling, in een regie van Bruno Van Heystraeten, laat niemand op zijn honger zitten.
Spannend theaterstuk met geweldige cast
Het verhaal beschrijft de rechtszaak waarin Leonard Vole, een jongeman die het niet breed heeft, wordt beschuldigd een oudere vrouw vermoord te hebben. Deze twee kenden elkaar nog niet lang, maar Leonard wordt verdacht omdat deze vrouw hem nog recent had opgenomen als enige erfgename in haar testament. De advocaat van Vole is sir Wilfrid Robarts, die er alles aan doet om zijn client vrij te spreken. Zo probeert hij een alibi te verzekeren door ervoor te zorgen dat zijn vrouw, Romaine, zeker zou bevestigen dat hij thuis was op het uur van de moord. Een getuigenis die dit tegenspreekt is die van de huishoudster van de vrouw: Janet MacKenzie die het niet zo voor deze jongeman heeft. Zij beweert dat ze Leonard en haar bazin hoorde praten toen ze even langskwam. Een deel van het theaterstuk speelt zich af in de rechtszaak waar sir Wilfrid Robarts het opneemt tegen openbaar aanklager Myers, en het andere deel speelt zich af buiten de rechtszaal waar de voorbereidingen worden getroffen. Zo krijgt het publiek te zien hoe Robarts de zaak verwerkt en bespreekt welke tactieken toe te passen. Door verandering van set ontstaat er ook verfrissing, wat een mooie bonus is voor het sterke verhaal.
Het decor is heel authentiek en past perfect binnen het kader van het Londen in de twintigste eeuw. Het kantoor van Robarts waant zich helemaal in het Londen van die tijd. Het meubilair past perfect binnen het decor, dat overigens zeer mooi gemaakt is. Op het decor van de rechtszaal is niets aan te merken, wel is het jammer dat de beklaagdenbank waarachter de beklaagde staat steeds zichtbaar en niet zo mooi weggestopt is, wanneer dit de bedoeling is. Het verhaal zelf is natuurlijk geweldig geschreven door Agatha Christie en de vertaling blijft diezelfde charme bewaren. De kleinere tonen van humor werken bij het publiek, en hoewel er veel tekst is, is dit geen negatief element.
Door het sterke verhaal blijft het publiek geboeid en de mooie decorstukken en geweldige cast dragen bij tot een mooi geheel
De acteurs zetten stuk voor stuk een geweldige prestatie neer: Andrea Croonenberghs weet een prachtige Romaine neer te zetten die iedereen weet te imponeren en manipuleren. Aan haar acteerwerk is niets aan te merken en met een mooie vastberadenheid weet ze haar rol zeer goed uit te spelen. Maxime De Winne, die de rol van Leonard Vole op zich neemt, windt het publiek rond zijn vinger door het naïeve van zijn rol naar voor te brengen. Op momenten van drama overdrijft hij soms in zijn acteren, maar hij wekt steeds de sympathie van het publiek. Hoewel Rikkert Van Dijck als sir Wilfrid Robarts ontzettend veel tekst heeft, weet hij deze met de grootste onfeilbaarheid uit te brengen. Ook heeft hij de maturiteit en de geloofwaardigheid om zijn rol zeer sterk neer te zetten. Erik Goris die zijn tegenspeler, Myers, speelt, zet een geweldige acteerprestatie neer. Hij heeft de perfecte uitstraling en spreekvaardigheid om deze rol te vertolken. Karin Jacobs weet met haar Antwerps accent een formidabele Janet MacKenzie neer te zetten die een geweldige toon van humor geeft in het theaterstuk. Ook haar timing en mimiek zijn fantastisch. Zowel Dirk Van Vaerenbergh als rechter en Carter, Yann Van den Branden als advocaat Mayhew en Wouter Vermeiren als inspecteur Hearne dragen bij tot een mooi eindtotaal van Getuige ten laste. Elk hebben ze de juiste manier gevonden om hun rol over te brengen aan het publiek. Tot slot speelt Nathalie Wijnants als Greta en Miss Clegg fantastisch. Opvallend is haar mooie manier van spreken en haar charmante manier van acteren.
Ter conclusie is duidelijk dat dit theaterstuk zeker te moeite waard is om te gaan bekijken: door het sterke verhaal blijft het publiek geboeid en de mooie decorstukken en geweldige cast dragen bij tot een mooi geheel. Getuige ten laste speelt nog tot en met 31 maart in de Rode Zaal van het Fakkeltheater in Antwerpen. Meer informatie en tickets vind je op www.loge10.be.
Door Amber Degeest
Foto’s: Patrick Defort