Fabrice Pillet
Het musical-cv van Fabrice Pillet oogt indrukwekkend: Les Misérables, Phantom Of The Opera, Jesus Christ Superstar, Daens, 14-18 en nog veel meer. Maar Fabrice Pillet heeft ook al heel wat opera’s op zijn conto staan. Traviata, Nabucco, Die fledermaus, Il Barbiere di Seviglia en natuurlijk ook Carmen. Music Hall brengt Frank Van Laeckes versie van deze opera dit jaar naar theaters in Antwerpen, Brugge en Gent. Musical Vibes sprak met deze Dancaïre in Carmen.
Een meesterwerk
Waarover gaat Carmen?
Carmen is een tragisch liefdesverhaal. Het is een pure tragedie die op muziek is gezet door Georges Bizet. Het gaat over een onvatbare vrouw die heel veel onrust en angst opwekt. Zowel de mannen als de vrouwen hebben geen idee wat ze van haar moeten denken. De mannen willen van haar houden, maar zijn tegelijkertijd niet zeker of dat wel een goed idee is. Ze trekt enorm aan, maar je kan haar moeilijk begrijpen. In het verhaal volgen we haar dan doorheen haar liefdesleven en het wordt duidelijk dat van Carmen houden heel gevaarlijk is, zoals ze het zelf zingt. Het eindigt dan ook verre van goed.
De versie die jullie voorstellen is drie jaar geleden opgezet in Alden Biesen, wat is er verschillend aan toen?
De moeilijkheid nu is dat het een creatie was voor in open lucht met het publiek dat vlakbij zit. Nu moeten we dit omvormen naar een theaterversie, maar zonder die nabijheid te verloochenen en bekijken of de mise-en-scène blijft werken in een grote theaterzaal. Tijdens de repetities zijn we nu achter de beste oplossingen hiervoor aan het zoeken om die prachtige regie van Frank Van Laecke aan te passen en tot nu toe gaat dat goed! We vinden voor alles een oplossing en het belooft een zeer mooie productie te worden.
Meestal worden de twee smokkelaars voorgesteld als een soort clowns die een beetje fantastische personages zijn. In deze versie zijn we zeer donkere heren, door en door slecht
Is de groep tegenover Alden Biesen fel veranderd?
Nee, heel weinig zelfs! Mijn oude collega en vriend Hans Peter Janssens is er ook terug bij, wat altijd een plezier en een speciaal gegeven is omdat wij allebei de link tussen musical en opera kunnen leggen. Na Les Misérables en Phantom samen gespeeld te hebben, is het heel leuk om in deze Carmen te staan. Dat bewijst ook dat er een link bestaat tussen beide genres. Voor de rest hebben we dezelfde Carmen, Ahlima Mhamadi, Marco Moncloa is terug als Escamillo. We hebben twee nieuwe tenoren en een nieuwe Carmen die gaat alterneren. Maar 80% van de cast is hetzelfde.
Een moderne regie kan nogal eens afschrikken, maar deze versie van Frank Van Laecke doet dat zeker niet
Wat is het meest aantrekkelijke in deze productie?
Eerst het werk zelf. Het is een magnifieke opera, je kan gerust zeggen dat dit een echt meesterwerk is. Je hebt alleen al plezier in de muziek en daarbij werkt die zo mooi samen met de dramaturgie, want er is niets per toeval in Bizet’s muziek. Een echt plezier. Daar komt dan mijn personage bij, Dancaïre is samen met Remendado, de rol van Hans Peter, een smokkelaar. Frank Van Laecke heeft hier een zeer interessante regie van gemaakt. Heel modern maar met alle respect voor het werk. Het is een zeer rauwe versie van de opera geworden. Meestal worden de twee smokkelaars voorgesteld als een soort clowns die een beetje fantastische personages zijn. In deze versie zijn we zeer donkere heren, door en door slecht, net zoals je ze in de cinema zou kunnen zien. Dat maakt dat het een hele interessante uitdaging is om diepgaander te kunnen spelen met die karakters.
Is deze versie van Carmen toegankelijk voor iedereen?
In alle geval is ze voor de liefhebbers al zeker toegankelijk. Een moderne regie kan nogal eens afschrikken, maar deze versie van Frank Van Laecke doet dat zeker niet. Het is helemaal juist gemaakt zodat het heel mooi is om te zien. Misschien is het door de duistere interpretatie wel minder toegankelijk voor jonge kinderen.
Carmen speelt van 15 tot en met 23 september 2018 in Antwerpen, Brugge en Gent. Meer informatie en tickets op www.musichall.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: R&M