Evita (Alternate Première)
Vorige maand ging de musical Evita (regie: Paul van Ewijk) al in première met in de hoofdrol Brigitte Heitzer. Maar wanneer Heitzer afwezig is, neemt Esmée Dekker de vrouwelijke titelrol voor haar rekening. Afgelopen zondag was er daarom voor haar een speciale ‘alternate’ première georganiseerd.
Esmée Dekker pakt Evita in
Het levensverhaal van Evita, hoe ging dat ook alweer? In het kort: de jonge Eva Duarte is een tweederangs actrice van het platteland, maar heeft heel veel ambitie. Hierdoor gaat ze tot het uiterste om hogerop te komen. In Buenos Aires wordt ze niet alleen een bekend actrice, maar uiteindelijk ook first lady en machtigste vrouw van Argentinië. Dit maakt dat Evita door het volk geliefd wordt, maar gehaat door de elite.
Voor Dekker lijkt het een koud kunstje; alle noten zijn loepzuiver en vol overtuiging
Dekker is inmiddels geen onbekende meer in het musicalvak. En zeker niet bij producent De Graaf & Cornelissen Entertainment. Een paar jaar geleden als stagiaire binnengekomen en vorig seizoen had ze haar eerste eigen hoofdrol in My Fair Lady te pakken. In zekere zin heeft haar carrière iets weg van die van Evita: in een rap tempo omhoog.
En nu dan de rol van Evita. Een rol die zangtechnisch hoogstaand is; van enorm hoge noten tot lage stukken. Voor Dekker lijkt het een koud kunstje; alle noten zijn loepzuiver en vol overtuiging. Maar ook qua spel vergt deze rol een hoop. Eva Péron verandert van jong meisje in circa twee uur naar een volwassen zieke vrouw. Dekker wint in de eerste akte alle mannen om haar vinger met haar frivole, maar daadkrachtig spel en intense blik. Na de pauze weet ze (als jonkie) ook de oudere Evita overtuigend neer te zetten.
Inpakken, strik erom en genieten maar
Dekker bezit dan ook over veel talent. Een talent dat ze minder kan laten zien in haar andere bijrol als Maîtresse, die deze avond vertolkt werd door Willemijn Maandag. Maandag heeft een kleine breekbare stem, dat goed past bij de rol van naïef meisje. De andere rollen Ché (René van Kooten als cynische rode draad), de zakelijke Juan Péron (Paul Donkers) en Magaldi (een geestige vertolking van Yoran de Bont) maken het levensverhaal van Evita compleet.
En ‘af’ voelt deze voorstelling van Tim Rice en Andrew Lloyd Webber zeker. Het heeft een goede vaart, het decor (Eric van der Palen) is subtiel met wat creatieve (video)vondsten, en de choreografie (Chiara Re) is strak. Inpakken, strik erom en genieten maar. Evita is nog t/m 17 april 2019 te zien door heel Nederland en België. Kijk voor meer informatie op www.evitademusical.nl.
Door Anna Stam
Foto’s: Wendy de Noier