Dokter De Vuyst
Kilometers op de teller krijgen, dat is niet alleen belangrijk voor een leerling-chauffeur, ook bachelor studenten musical moeten dat doen. Hoe doe je dat het beste? Door te spelen! Liefst in uitdagende musicals, waar je als acteur iets aan hebt, maar waar ook het publiek zich in kan vinden. Als je dan een musical geschreven door muzikale royalty uit eigen streek kan op het podium zetten, dan moet dat wel goedkomen. Samen met hun professionele ondersteuning, leggen de studenten van Bachelor 3 deze dagen vele kilometers af in hun knappe versie van Dokter De Vuyst.
Parel van eigen bodem
1991, drie-en-dertig jaar geleden, werd Dr. De Vuyst voor het eerst gespeeld bij het NTGent. Jan Leyers scoorde met Paul Michiels en Soulsister op alle internationale rankings en Bart Peeters ging niet lager met The Radios. Samen schreven ze op Jans zolder een, toenmalig als “waterig afkooksel” bestempelde, versie van Goethes Faust. Het is een feit dat je in twee uur, geen dikke boeken in musical kan gieten, maar deze Dokter De Vuyst is noch waterig noch een afkooksel. Dit is een musical met alles op en aan en met meer dan genoeg materie voor publiek, acteurs en creatives om hun tanden in te zetten.
Al deze jonge mensen zijn niet alleen diepgaand gecoacht, ze spelen ook duidelijk met veel overgave
Het verhaal is eentje dat behoort tot het collectieve geheugen. God en de Duivel gaan uit pure verveling een weddenschap aan. Ze gaan strijden om de ziel van een doodgewone sterveling, het lot duidt Johnny De Vuyst aan. Deze student geneeskunde staat op de vooravond van het behalen van zijn diploma, maar er ligt nog een stevige hindernis in de vorm van het eindexamen anatomie voor hem. Lucien – de Duivel – helpt hem te schitteren en laat hem een contract tekenen in ruil voor verdere hulp in zijn leven. Die hulp begint en de womanizer-kwaliteiten van Johnny…
Regisseur Sébastien Desmet heeft een modernere interpretatie aan dit tijdloos script gegeven. God en Lucien zijn geen expliciete tegenpolen van elkaar, maar hebben meer gelijkenissen dan verschillen. Alles speelt zich af op de open scène, waar er enkel met het verschuiven van een stelling en met belichting, van locatie wordt veranderd. De slim vormgegeven kostuums zorgen voor de rest. De catwalk laat het toe om een stukje in de zaal te komen spelen en geeft een extra diepte aan de scène. Scènografisch is alles prima uitgewerkt, er zijn enkele prachtige scènes in elkaar gestoken en als toeschouwer kan je altijd perfect meevolgen.
De studenten doen deze fijne musical alleen maar eer aan. Er is geen enkele zwakke schakel te merken, de (hoofd)rollen vallen integendeel op door de kracht waarmee ze hun respectievelijke personages neerzetten. Al deze jonge mensen zijn niet alleen diepgaand gecoacht, ze spelen ook duidelijk met veel overgave. Zangtechnisch klinkt alles mooi, de meerstemmigheid klopt, hier en daar kan er misschien iets meer power gebruikt worden, maar dit kan ook aan de techniek liggen. Het geluid is niet altijd optimaal, zeker wanneer de band volumineuzer speelt, gaan de stemmen snel verloren. Maar verder is de verstaanbaarheid heel goed.
Een pareltje van eigen bodem dat door een hele getalenteerde bende recht naar de essentie wordt gekatapulteerd
Wanneer de auteurs bevestigen dat deze versie op verschillende vlakken zeker beter is dan de originele creatie, dan moet dat wel kloppen. Dit is dan ook niet minder dan een geweldige musical. Een aparte visie, die sterk op de planken wordt gezet, een tijdloos verhaal, waar er amper een letter aan veranderd werd, wat moet een musical meer zijn? Dokter De Vuyst is een aanrader, een must see, want dit is een pareltje van eigen bodem dat door een hele getalenteerde en enthousiaste bende recht naar de essentie van Goethes verhaal wordt gekatapulteerd.
Dokter De Vuyst speelt nog tot en met zondag 5 mei in Theater Zinnema te Anderlecht. Tickets kosten €10 en zijn te verkrijgen via www.zinnema.be
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort