De Jos Is Gejost
Nog drie producties te gaan en het Echt Antwaarps Teater zit met een gedwongen verhuis. Gelukkig is het maar een paar stappen verderop in de straat, maar toch worden we terug overvallen door onbegrip dat dit fantastisch theater met de grond moet worden gelijk gemaakt. Niettemin ziet het er niet naar uit dat het trouwe EAT-publiek zich zorgen maakt. De zaal zit afgeladen vol met mensen van diverse leeftijden voor de nieuwste creatie die Ruud De Ridder en Co op de planken zet, De Jos Is Gejost.
EAT stoppen? Nie zwaanzen hééé!!
Laura en Koen hebben beslist: ze gaan bouwen! Ze hebben hun plan bij Laura’s familie kenbaar gemaakt en het financieel steuntje in de rug die van die kant komt is van gul formaat. Langs de kant van Koen ligt het ietsje anders. Althans daar vreest Koen voor, want zijn ouders zijn gescheiden in een vechtscheiding en je kunt op zijn minst zeggen dat het contact tussen die twee wat moeilijk ligt. Welke tactiek kan worden toegepast om die twee over de streep te trekken? Ma en pa worden uitgenodigd voor ‘een gesprek’ maar geen van beiden weet dat de ander komt. Koen ziet dat niet goed zitten, maar Laura is vastberaden. Spannend? Zie dat van hier..
Er spelen enkele mensen die hun strepen al meer dan verdiend hebben, maar deze keer zijn ze in het gezelschap van een opvallend debuut
Bij blijspelen blijft de verhaallijn dun. Het zijn de situaties, de versprekingen, de onverwachte wendingen en het creëren van complexiteit die zo een blijspel plezant en boeiend maken. Het volkse en de herkenbare toestanden die in een gezin, een familie of een vriendenkring gebeuren flink uitvergroten en benaderen op een grappige wijze is de basis. Het decor is daarbij wat het is, een afbeelding van een plaats van gebeuren zonder meer. Een achtergrond om een sfeer te scheppen. En toch zijn hier decormensen aan het werk die veeleisend zijn voor zichzelf. Afgewerkt, netjes, functioneel en degelijk. Telkens aangenaam als het doek voor het eerst open gaat om dat te kunnen vaststellen.
In dat decor spelen enkele mensen die hun strepen al meer dan verdiend hebben, maar deze keer zijn ze in het gezelschap van een opvallend debuut. Ruud De Ridder (Jos), Nicole Laurent (zijn ex Aline), Nick Delafontaine (Koen) en Marc Daems (Freddy) hebben namelijk met Cathy Petit (Laura) een ferme dosis extra talent aan hun zijde. Deze frisse verschijning is geschoold in de bekende Fontys-Hogeschool in het Nederlandse Tilburg. In de musical Scrooge was zij ook vocaal te bewonderen. Haar stem is vaak te horen in animatiefilms van Studio 100 en Disney. Hier zou het niet verwonderen als ze wat op de achtergrond zou geraken tussen die straffe kanonnen met hun hopen ervaring, maar niets is minder waar. Het genre ligt haar en het is te zien dat ze zich geweldig amuseert, ook al was er voor deze première enige gezonde stress. Zo te zien kan de rest van de cast dat beamen en kunnen ze het nieuw bloed wel appreciëren.
De Jos Is Gejost is één van de betere in zijn soort
De Jos Is Gejost is één van de betere in zijn soort. Erg grappig en bij momenten zelfs hilarisch. In het eerste deel een goede opbouw en als het doek sluit voor de pauze is dat al net zo jammer als een reclameblok midden een goeie film. Het is dan ook reikhalzend uitkijken naar het tweede deel. En dat komt tot verbazing wat traag op gang. Het is maar even, maar het is een traag stukje die precies niet past in de energie die voor de rest van de voorstelling wel sterk aanwezig is. Lang blijf je er niet bij stilstaan, want dit vijftal tovert al snel terug de gulle lach van het publiek de zaal in. Bovendien is er enige nieuwsgierigheid rond de nieuwe man in Aline haar leven en rond Jos en zijn nieuwe levensgezel Tuur. Iedereen in het publiek is benieuwd wie dat zou kunnen zijn en kijkt uit naar zijn eerste stappen op scène. En dan komt het onverwachte…
Leuk stuk, die ten volle en echt tot zijn recht zal komen zonder de spanning van een première. Zo één van die voorstellingen waarvoor je graag het huis uit komt om eens goed te lachen en te genieten. Genieten? Okidoki. De Jos Is Gejost is nog tot en met 24 februari te zien in het Echt Antwaarps Teater. Meer informatie & tickets vind je op www.echtantwaarpsteater.be.
Door Jean-Paul De Corte
Foto’s: Patrick Defort