De Gelaarsde Poes
Het Ro Theater heeft er een traditie van gemaakt om bekende verhalen in een komisch jasje op de planken te brengen. Na Lang en Gelukkig, Snorro, Woef Side Story en De Zere Neus van Bergerac mogen we nu een parodie op de Gelaarsde Kat aanschouwen. Op 20 december ging de voorstelling De Gelaarsde Poes al in première, maar wij zagen hem na de feestdagen in de Rotterdamse Schouwburg.
Vermakelijk miauwen
Don Duyns (tekst), Pieter Kramer (regie) en Alex Klaasen (liedteksten) hebben de koppen weer bij elkaar gestoken en een vermakelijke voorstelling gemaakt. De Gelaarsde Poes vertelt het verhaal van molenaarszoon Jaap die alles kwijtraakt wat hij had, behalve een poes. Samen trekken ze door het dwergstaatje Biechtenstein, op zoek naar eten en werk. Door de slimme en onnavolgbare streken van Poes weten de twee in no time het vertrouwen van de koning te winnen en zich een plek aan het hof te verwerven. Jaap maakt kennis met prinses Wendy, een reus en James Blond, maar niet alles gaat van een leien dakje.
Alex Klaasen blinkt niet alleen uit in het schrijven, ook op het podium steelt hij de show
Bart Rijnink speelt de Gelaarsde Poes en met verve. Zijn dierlijke bewegingen komen heel natuurlijk over, maar Rijnink weet daarbij ook een stoere kant aan te snijden. In zijn kostuum lijkt hij net een beroemd popidool, wat weer leuk refereert aan de muziek van Michael Jackson. In de voorstelling heeft Klaasen bekende nummers van de zanger gebruikt en daar een eigen liedtekst op geschreven. De nummers blijven door de bekende melodieën goed hangen en de tekst sluit naadloos aan op het verhaal. Erg knap gedaan. Klaasen blinkt niet alleen uit in het schrijven, ook op het podium steelt hij de show. Moeiteloos schakelt hij over tussen de verschillende personages; van onder andere reus Benjamin (life size!) met een aandoenlijk accentje naar de verleidelijke sekspoes Mi Tong. Maar ook Dick van den Toorn als koning Ferdinand en moeder van de reus speelt goed, evenals Arjan Ederveen die een gladde overdreven James Blond 000 neerzet.
De kracht van het Ro Theater: parodieën die de grenzen opzoeken
Deze toppers zijn samen met Daan Colijn (Willeke), Steyn de Leeuwe (Wies) en Keja Klaasje Kwestro (Wendy) een goede basis, zorgen voor voldoende lachsalvo’s en daardoor vergeef je enigszins de slechte acteer- en zangprestaties van Tom van Kalmthout (Jaap). Om de cast compleet te maken heeft het Ro Theater kinderen van plaatselijke dans- en theaterscholen ingeschakeld om voor één keer mee te doen, een fenomeen wat steeds vaker voorkomt. Hun aandeel is soms schattig en soms beschamend grappig, zeker wanneer ze als gehaktballen als hapje voor de reus ten tonele verschijnen. Maar ach, eigenlijk is dat juist de kracht van het Ro Theater: parodieën die de grenzen opzoeken.
De Gelaarsde Poes is nog tot en met 28 maart 2016 te zien in verschillende Nederlandse theaters. Kijk voor meer informatie op www.rotheater.nl.
Door Anna Stam
Foto’s: Leo van Velzen