Café Beveren

Het Fakkeltheater in Antwerpen is helemaal klaar voor de zomer. Met Café Beveren brengt Het Achterland een ‘warme volkse komedie van ’t vat’, met als ster van de voorstelling: een Decap-orgel. Na het succes van Viva Minerva wordt opnieuw een authentiek stukje Antwerpen in de schijnwerpers gezet. Café Beveren is immers een vaste waarde in de stad en het dansorgel viert dit jaar zijn tachtigste verjaardag. Die verjaardag wordt gevierd met een doldwaze komedie, in een regie van Jeroen Maes.

Op café in het Fakkeltheater

Geen café zonder vaste klanten natuurlijk. Theo (Peter Van de Velde) heeft een fobie voor zowat alles behalve het orgel en komt dan ook elke dag zijn grote liefde bewonderen. Nancy (Linda De Ridder), zelfstandig ‘vitrienuitbaatster’, kan dan weer niet zonder haar dagelijkse Martini. Dan is er nog Franske (Thomas Van Goethem), een simpele jongen die leeft van het OCMW en boven het café woont. Irma (Janine Bischops), tot slot, is even oud als Café Beveren zelf, maar gooit nog vaak de beentjes los op de tonen van de orgelmuziek. Bazin Jeanine (Annemie Picard) ontvangt ze allemaal met open armen. Maar wanneer er plots een Nederlandse zakenman (Peter van Asbroeck) aast op het pand waarin het café gevestigd is, gaan de poppen aan het dansen…

De zeer uiteenlopende personages zijn uiterst amusant. Elk met hun eigen bezigheden en zorgen, maar allemaal compleet over the top

De kennismaking met deze zeer uiteenlopende personages is uiterst amusant. Elk met hun eigen bezigheden en zorgen, maar allemaal compleet over the top. Vooral Peter Van de Velde, als de onzekere secretaris die twijfelt over zijn geaardheid; Linda De Ridder, als het hoertje met de veel te grote mond; en Thomas Van Goethem, als de naïeve Frans vallen op door hun hilarische tussenkomsten. Janine Bischops en Annemie Picard counteren al dit zot geweld als Irma en Jeanine. Hun personages zorgen voor de nodige rust en warmte. Peter van Asbroeck is grappig als de Nederlandse zakenman Dennis, al klinkt dat Nederlands niet altijd even overtuigend.

Eén personage werd tot nu toe nog niet besproken: het Decap-orgel. Want jawel, ook het orgel interageert met de personages en speelt in op bepaalde gebeurtenissen in het verhaal. Meer nog, het uiteindelijke lot van Café Beveren ligt in de handen van het orgel. Visueel ziet het er ook allemaal erg mooi uit, de belichting maakt het werkelijk af. En ook de timing klopt perfect, wat zeker niet evident moet zijn.

Het orgel interageert met de personages en speelt in op bepaalde gebeurtenissen in het verhaal

Het verhaal zelf mag misschien wat sneller op gang komen. In het eerste deel gebeurt er immers niet zo veel. Na de kennismaking met de personages valt het geheel een beetje stil. Het tweede deel is meer gelaagd en slaagt er veel beter in de aandacht vast te houden. De emotionele toets die erbij komt kijken, heeft hier zeker mee te maken. 

Antwerpen heeft er deze zomer dus nog een café bij. Ga op bezoek bij Jeanine en haar vaste klanten en geniet van de mooie melodieën van het Decap-orgel! Voor meer informatie en tickets kan je terecht op www.cafebeveren.be.

Door Tatiana van den Branden

Foto’s: Het Achterland