Cabaret
Karthago brengt Cabaret op de planken: een musical waar cabaret in de jaren ’30 in Berlijn centraal staat. Dit verhaal, in een regie van Arne Schögler, wordt in een prachtig decor gezet en met een hoge dosis energie aan het publiek voorgesteld.
Kwaliteit in een échte cabaret
De Amerikaan Clifford Bradshaw komt zijn geluk opzoeken in Berlijn om hier zijn nieuw boek te schrijven. Op de trein richting de hoofdstad komt hij evenwel Ernst Ludwing tegen, die hem wegwijs maakt door de stad. Clifford huurt op zijn aanraden een kamer bij mevrouw Schneider, en hij neemt een kijkje bij de Kit Kat Club: een cabaret waar wordt gezongen en gedanst door jonge dames en heren. Daar leert Clifford Sally Bowls kennen: de ster van de avond. Wanneer Sally echter wordt ontslagen, trekt ze in bij Clifford. Clifford, die krap bij kas zit, reist op verzoek van Ernst naar Parijs om een pakketje te transporteren. Heel dit verhaal speelt zich af tijdens het interbellum. Ernst Ludwing blijkt een nazi te zijn die pakketjes ophaalt in Parijs om het nazisme te helpen. Wanneer Clifford achter de beweegreden van Ernst komt, probeert hij zo snel mogelijk de banden te verbreken. Wanneer een goede vriend van Clifford, de verloofde van mevrouw Schneider, vernederd wordt – enkel en alleen omdat hij Joods is – besluit Clifford om zo snel mogelijk terug te keren naar Amerika. Voor Sally is dit natuurlijk minder evident, wiens carrière terug lijkt te floreren.
Wat voor de kers op de taart zorgt, is het live orkest dat achter het publiek is geplaatst
Het decor past helemaal bij de musical, waardoor je je in een echte cabaret waagt. Het podium is opgebouwd uit een catwalk met op het uiteinde een klein, rond podium. Rond deze catwalk staan ronde tafeltjes en stoelen – bijgestaan door de juiste lichtschakeringen – waardoor het gevoel van een cabaret helemaal juist zit. Een cabaret zonder verleidelijke dames en heren bestaat natuurlijk niet. Op de scène verschijnen geregeld dansers die het beste van zichzelf geven. Hoewel sommige danspasjes niet altijd even synchroon verlopen, vervaagt dit in het niet wanneer de cabaret girls en boys met volle overgave het publiek entertainen. De flair van de dansers wordt bijgestaan door de gepaste kostuums, zeker die van de leider van de Kit Kat Club. Wat een stijl!
Daarnaast zetten de acteurs een zeer mooie prestatie neer. Zeker wat betreft de zang, lijkt het alsof het hier vaak om een professioneel niveau gaat. Wat de acteerprestatie betreft, wordt er op bepaalde momenten te snel over serieuze momenten van het verhaal gegaan. Er wordt te groots geacteerd, waardoor de ernst van het verhaal verloren gaat, of een moment – dat eigenlijk voor stilte in het publiek zou moeten zorgen- met lachen wordt onthaald omdat er een grappige situatie wordt gecreëerd die eigenlijk niet gepast is. Buiten deze momenten, weten de acteurs met genoeg diepgang hun personage over te brengen, wat het niveau van de voorstelling des te meer verhoogt.
Cabaret heeft het publiek duidelijk weten te vermaken
Wat voor de kers op de taart zorgt, is het live orkest dat achter het publiek is geplaatst. Door middel van versterking zijn ze duidelijk hoorbaar en zorgen ze voor de noodzakelijke basis voor Cabaret. Daarnaast een pluim voor de muzikanten die in het begin van de voorstelling al improviserend opkomen op het podium. Wat een manier om een musical te beginnen!
Cabaret heeft het publiek duidelijk weten te vermaken. Door het geweldige decor, de klasse-acteurs, de prachtige livemuziek en de verleidelijke cabaret boys en girls, is deze voorstelling één die voor echte kwaliteit zorgt.
Cabaret is 10 april nog te zien in Lodejo in Lochristi. Meer informatie & tickets vind je op www.karthago.be.
Door Amber Degeest
Foto’s: Daina De Saedeleer