Bert Cosemans
Staf en Louis Segers hebben sedert begin mei een nieuwe optie bij als vader. Bert Cosemans maakte dan zijn opwachting als Emiel in de spektakelmusical 40-45. Met een opleiding in Studio Herman Teirlinck heeft hij een stevige basis maar na een reeds mooi gevulde carrière ver weg van musical, moet dit toch een uitdaging zijn geweest. Musical Vibes vroeg het hem.
Enorm groot!
Hoe ben jij terechtgekomen in 40-45?
Dat is een toeval! Ze belden mij een goeie anderhalve maand geleden omdat er vervanging werd gezocht. Ze hebben me een nummer doorgestuurd, hetgeen dat ik nu in de voorstelling zing, om in te studeren. Dan ben ik auditie gaan doen en heb ik dat nummer gezongen. Ze vroegen mij of ik de musical al gezien had, maar ik had het toen nog niet gezien. Ze wilden echter weten of ik zou kunnen breken bij de tweede keer dat ik het moet zingen. Maar acteur zijnde, dacht ik wel dat ik dat zou kunnen. Dus ben ik het terug beginnen zingen en na twee zinnen liepen de tranen over mijn wangen! Dan was het blijkbaar in orde. Toen ik vroeg naar wie de andere auditanten waren, bleek er niemand anders te zijn. Heel fijn dat ze me vertrouwden. Dus zo ben ik hier terechtgekomen.
Je had het zelf nog niet gezien, wat wist je er al van?
Nee, nog niet. Ik wist natuurlijk dat het een gigantisch groot iets was. Collega Bart Van Avermaet, met wie ik vanavond in een andere voorstelling speel, had het wel al gezien. Hij vertelde dat het ongezien in België was, grootser dan 14-18 en dat het toch wel een zeer mooi spektakel was. Dat gaf me ook wel zin om eens te komen kijken en eventueel aan mee te doen. Het is voor mij tenslotte de eerste keer dat ik in musicalland verzeild ben geraakt.
Ik ben er eerlijk gezegd heel fier op dat ik hier mag meedraaien!
Wat was voor jou de grootste uitdaging om eraan te beginnen?
Ik moet zeggen, een seizoen of twee-drie geleden, heb ik een voorstelling gemaakt ‘A Play With Songs’; Midzomer met Anne-Mieke Ruyten. Daarin zaten dus ook songs. Op Studio Herman Teirlinck heb ik natuurlijk ook vier jaar zang gehad, maar daar had ik verder nooit iets mee gedaan. Niet omdat ik niet wou, maar gewoon omdat ik altijd in theater en op tv bezig was. Maar door dat stuk kreeg ik wel leuke opmerkingen erover. Het kwam blijkbaar geloofwaardig en goed over, dus dat sterkte me ook om positief op de vraag van Studio 100 te antwoorden. Ik heb ooit al auditie gedaan voor andere musicals omdat Frank Van Laecke al een paar keer gezegd had dat hij wel eens met mij zou willen werken. Maar dat is er nog nooit van gekomen. Deze keer wel dus en eerlijk gezegd, het is zeer aangenaam! Die spelscènes, daar had ik op zich geen schrik voor. Ik speel zelf een monoloog van 33 bladzijden en hier heb ik dan wel mooie scènes, het blijft ver van 33 bladzijdes, dus dat kan ik wel. Qua zang, omdat ik het nummer echt goed had voorbereid voor de auditie, kon ik het wel. Ik voelde ook dat ze vrij snel vonden dat het wel oké was. Daar komt nog bij dat de song van Emiel niet de zwaarste muzikale opdracht is. Ik heb nu eigenlijk het meeste stress om op tijd op de juiste plaats te geraken. Het is hier zo’n grote scène dat je niet weet of je op de juiste moment in de muziek al op de juiste locatie bent. Dat is ook omdat ik nog maar vrij weinig heb kunnen repeteren, maar vandaag was het juist! Ik kwam mooi op tijd uit, de vorige dagen moest ik hier en daar een beetje blijven hangen omdat ik te vroeg was.
Toen ik met Peter en Lucas meeliep in het begin, heb ik mijn ogen uitgekeken op hoeveel er niet bij deze show komt kijken
Smaakt dit naar meer?
Eigenlijk wel, ja! Wat vooral heel fijn is vind ik, is dat ik me hier ongelooflijk welkom gevoeld heb. Om zo’n enorme machine te zijn, is het hier heel genereus, een hele fijne bende om in terecht te komen. Zoals een Franse regisseur waar ik ooit mee werkte zei “Als je de rol van je leven mag spelen met een gruwelijke groep die mekaar niet kan uitstaan, dan heb je niets aan je mooie rol”. Nu heb ik een mooie rol en een ongelooflijk fijne bende, van schmink tot techniek! Want het is ongelooflijk hoeveel mensen er hier backstage rondlopen. Toen ik met Peter en Lucas meeliep in het begin, heb ik mijn ogen uitgekeken op hoeveel er niet bij deze show komt kijken. Ik ben er eerlijk gezegd heel fier op dat ik hier mag meedraaien! Misschien smaakt dit wel naar meer, ja!
Meer informatie en tickets vind je op www.40-45.live.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier