Avenue Q
Theater De Moedertaal brengt al om en bij de 150 jaar theater in het Mechelse. Sedert vijf jaar, wagen ze zich ook aan een jaarlijkse musical. Geen sinecure, maar met regisseur Erik Luyten en vocal coach/choreografe Tinne Velkeneers hebben ze een creatief team dat musical door en door kent. Zet daarbij een decor-en poppenploeg die geen uitdaging uit de weg gaat en een enthousiaste, getalenteerde cast en je begrijpt dat ze zich aan een huzarenstukje als Avenue Q durven wagen. Een enorme uitdaging met een resultaat dat gezien mag worden!
Knap resultaat
Avenue Q brengt je het verhaal van een rustige straat en zijn bewoners. Ze zijn niet de meest gegoede burgers en de huisjes zijn niet de grootste en knapste van de stad, maar de huur is er betaalbaar. Maar ze wonen er goed en de sociale samenhorigheid is waar iedereen kan van dromen, in al hun verschillen verstaan ze elkaar en zijn ze er voor elkaar. Wanneer de pas afgestudeerde Princeton er terechtkomt in zijn zoektocht naar een woonst, kan zijn geluk niet op dat er een betaalbaar plekje te huur staat. Hij leert zijn buren kennen en in het bijzonder Kate Monster. Princeton en Kate’s verhaal is de rode draad doorheen Avenue Q en alle nevenverhaaltjes zijn daar handig aan vastgehaakt. Oh ja, Princeton, Kate en verschillende andere inwoners van Avenue Q zijn (zelfgemaakte!) poppen. De acteurs hangen aan hen vast (en doen het werk) maar de poppen zijn de personages.
Qua spel en zang is de hele voorstelling van een hoog niveau en het feit dat er onversterkt wordt gespeeld maakt dit nog indrukwekkender
Avenue Q is een musical die je moet gezien hebben. Het poppen-gegeven schrikt misschien een beetje af, maar indien het goed gebracht is, brengen ze een extra laag aan musical bij. Deze versie van Theater De Moedertaal is dan ook goed gebracht! Er staat een groep zeer sterk spelende en zingende mensen op het podium, elk met zijn sterkere en minder sterkere punten, maar het geheel is zeer homogeen. Qua spel en zang is de hele voorstelling van een hoog niveau en het feit dat er onversterkt wordt gespeeld maakt dit nog indrukwekkender. De meerstemmige nummers worden door de acteurs mooi gebalanceerd gezongen.
Het decor dat doorloopt tot een derde van de linkerkant van de zaal, zorgt ervoor dat je half mee op straat zit terwijl je vol verbazing naar de avonturen van je medebewoners kijkt. Soms kan je zelfs mee binnen kijken in hun huisjes of in de lokale bar. De belichting is goed gedaan, met aparte uitlichting van intieme scènes en goed in de sfeer van elke scène. Door onversterkt te spelen is de muziek net iets minder alomtegenwoordig, zonder te stil te zijn en dit zorgt er wel voor dat iedereen goed verstaanbaar is.
Deze Avenue Q van Theater De Moedertaal is een knappe versie
Er zijn nog wel enkele werkpuntjes aanwezig. Het poppenspel zal voor iedere acteur een nieuwe laag bovenop zang/dans en spel zijn en dat merk je. Sommige pop/acteur koppels blenden nog niet 100% samen, maar er zijn er ook al die hun dualiteit helemaal doen vergeten. Nu en dan bewegen de poppen te “onafhankelijk” van hun acteurs. Dat kan een ontkoppeling tussen beide geven. De komische timing is niet altijd optimaal, waarschijnlijk grotendeels door de zenuwen, wordt er soms te snel gesproken waardoor het effect van de tekst teloorgaat.
Deze Avenue Q van Theater De Moedertaal is een knappe versie. Er wordt sterk gezongen, goed gespeeld en dat in een nagenoeg optimale omgeving. Als je Avenue Q nog nooit gezien hebt, rep je hier naartoe. Als je de show al gezien hebt, wees niet bang om te gaan kijken, deze cast doet het werk eer aan! Hier ga je buiten met een brede lach op je gezicht en prachtige muziek in je hoofd.
Avenue Q speelt nog tot en met 18 mei te Mechelen. Meer informatie & tickets vind je op www.demoedertaal.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort