Antoine Guillaume

Gepassioneerd door musicals is hij wel, Antoine Guillaume. Deze sympathieke duizendpoot is een wandelende musicalencyclopedie en maakte met die kennis al een avondvullende voorstelling, Vous Avez Dit Broadway. Nu Steve Beirnaert, de oorspronkelijke Emcee in Cabaret, andere aapjes en leeuwen te wassen heeft, neemt Antoine de rol met veel plezier over. Musical Vibes sprak met hem.

Een hemelsgroot plezier

Je zat al in het ensemble van Cabaret, maar hoe neem je een rol als die van EmCee over?

Toen we Cabaret hebben gecreëerd bij het Theâtre National de Bruxelles, was ik niet alleen gecast als Bobby, maar ook als understudy van Emcee. Ik heb toen dus al gewerkt aan het personage, kende de choreo’s, de nummers en het dramaturgisch af te leggen pad. Maar voor deze tour heb ik hem nooit kunnen spelen. Ik ben in de huid van Emcee gesprongen door uit te gaan vanuit zijn eigen realiteit. Wie is hij? Wat doet hij elke avond in dat Berlijns Cabaret uit de jaren ’30? Voor welk publiek staat hij daar? Waarom doet hij dat allemaal?

Daarna ben ik gaan zoeken naar de gemeenschappelijke energie van Emcee en mijn eigen realiteit vandaag. Wanneer zet ik, om aan de huidige sombere toestanden te ontsnappen, een masker op en probeer ik de mensen te entertainen? Om ‘mijn’ Emcee dan te vinden heb ik me afgevraagd hoe ik in het leven van vandaag cynisch kan lachen wanneer het moeilijk gaat. Nu probeer ik elke voorstelling mijn eigen accenten zo goed mogelijk te vertalen naar de politieke waarheid die Cabaret vertelt. Emcee lacht en spot en durft dat doen voor degenen die op het einde ook zijn beulen zullen worden. Het meest belangrijke is om de noodzaak van iedereen om te overleven te vertellen. Ieder in zijn eigen situatie onder de opkomst van het Nazi-regime.

Cabaret is een van de eerste Concept Musicals. Geschreven om het publiek verhalen voor te schotelen die meer gefocust zijn op de zin en onderwerpen van onze maatschappij

Waarin zit de kracht van Cabaret?

Cabaret is een van de eerste ‘Concept Musicals’. Geschreven in een periode van de geschiedenis op Broadway wanneer de auteurs de noodzaak aanvoelden om het format van de musicals aan te passen. Om het publiek verhalen voor te schotelen die meer gefocust zijn op de zin en onderwerpen van onze maatschappij. Andere mooie voorbeelden zijn Company van Stephen Sondheim en A Chorus Line van Michael Bennett. Cabaret is heel sterk omdat het ons bewijst hoe de onbezorgdheid van een mens binnen een veranderende politieke context niet alleen die mens kwetsbaar maakt, maar de hele wereld en dat allemaal op een hele korte termijn.

Is er een verschil tussen het publiek in Brussel, Lyon, of Luik?

Elk publiek is verschillend. Elke avond. Eender welk land of stad je bent. Sommige publieken zijn direct mee in het verhaal. Andere zijn minder betrokken door de politieke boodschap en zien de ernst er niet van in tot later in de voorstelling. Soms wil het publiek veel meer lachen dan andere keren. En soms luistert het publiek in een bijna religieuze stilte.

Emcee is een mythische rol is die je niet vaak tegenkomt als acteur

100 voorstellingen, dat is enorm voor een Belgische musical. Had je bij de start ook maar enig idee van de omvang dat deze show zou aannemen?

Ja, 100 voorstellingen is fantastisch! Ik had me er echt niet aan verwacht. Net zoals ik me er helemaal niet aan verwachtte om ooit Emcee te kunnen spelen. Dit prachtig avontuur verrast me dag na dag, voorstelling na voorstelling. Ook omdat Cabaret een stuk is waar ik heel graag deel van wou uitmaken. Bij de audities heb ik alles van mezelf gegeven bij elke auditieronde en heb ik al mijn vingers gekruist. Uiteindelijk deel uitmaken van de groep was een zeer mooi cadeau. Dat we nu, vier jaar later, nog altijd verder gaan met Cabaret is magisch.

Welke gevoelens ga je na de dernière van 5 januari hebben?

Een hemelsgroot plezier om zowel Bobby als Emcee the hebben mogen spelen! Een enorm plezier dat de groep mijn overname van Emcee kon smaken, zonder dat het een kopie was van Steve Beirnaert zijn versie, die ook heel sterk was. Ik ga de vijfde januari onbezwaard en gelukkig kunnen spelen. Omdat onze regisseur (Michel Kacenelenbogen) me het vertrouwen schonk voor deze herneming. Omdat Emcee een mythische rol is die je niet vaak tegenkomt als acteur. En na 5 januari ga ik elke herinnering veilig bewaren in mijn hart. Ik ben nooit nostalgisch, want in ons werk is het gevaarlijk om dat te zijn. Ik ben liever dolgelukkig op het moment zelf. Dankzij dit personage ben ik dit onwaarschijnlijk. Wauw!

Ik ben nooit nostalgisch, want in ons werk is het gevaarlijk om dat te zijn. Ik ben liever dolgelukkig op het moment zelf

Welke zijn je volgende projecten?

Vanaf 8 januari herneem ik Pyjama Pour Six (Don’t Dress For Dinner van Marc Camoletti) in een tour doorheen België. In april en mei 2018 speel ik mee in de musical Le Livre De La Jungle in het Théâtre Royal du Parc de Bruxelles (in een regie van Thierry Debroux). Hier zullen ook Jolijn Antonissen (een van onze Kit Kat Club leden in Cabaret) en Didier Colfs (onze Herr Schulz) meespelen. Volgend Seizoen herneem ik mijn voorstelling over de geschiedenis van de musicals, Vous Avez Dit Broadway en ondertussen kan je me twee-drie keer per week op Bel-RTL horen. Ik maak ook TV-items rond de verkeersveiligheid (in een regie van Thomas Horman) die elke zaterdag en zondag voor het nieuws op RTL-TVI worden uitgezonden.

Cabaret speelt nog in het Théâtre de Liège op 5 januari. Meer informatie & tickets vind je op www.theatrelepublic.be en theatredeliege.be.

Door Patrick Defort

Foto’s: Benoit Dochy