Annie
Annie, de roodharige krullenbol, wie kent haar niet? De film is elke kerst een must see en vele musicalversies passeerden de laatste jaren de revue. Mark Vijn en De Theateralliantie halen de voorstelling van onder het stof en produceren een – naar eigen zeggen – nieuwe, moderne versie. Of dit ook werkelijk zo is valt niet te betwisten.
Veel van alles wat
Het verhaal van Annie is nagenoeg ongemoeid gebleven. Het roodharige weesmeisje, ditmaal zonder krullen, wordt door de assistente van multimiljonair Warbucks uit het weeshuis gehaald om bij hem thuis kerst te vieren. In eerste instantie wil hij niet veel van haar weten, maar langzaamaan groeien ze naar elkaar toe. Dit in tegenstelling tot Miss Hannigan en haar criminele broer Rooster die het minder goed voor hebben met haar.
Het cartooneske is ook doorgetrokken in de kostuums, make-up én speelstijl
Waar wel aan gesleuteld is, is het concept. Hiervoor zijn de creatives terug naar de basis gegaan; het originele stripverhaal ‘Little Orphan Annie’. Dit is vooral merkbaar in het decorontwerp dat vooral uit platte wanden met tekeningen bestaat. Nadeel hiervan is dat er in sommige scenes nauwelijks tot geen diepte gecreëerd wordt. Het geheel ziet er ook wat onstabiel uit. Het cartooneske is ook doorgetrokken in de kostuums, make-up én speelstijl. Sommige personages worden echter te karikaturaal neergezet en hierdoor mist de voorstelling wat warmte. De – niet zo subtiele – seksuele toespelingen zijn misschien ook een beetje “too much’ voor een familiemusical. De muziek klinkt prachtig, maar de jazzy arrangementen passen dan weer niet bij het visuele toneelbeeld. De keuze voor een vrouwelijke president, een jongere Warbucks en een zeer pittige Annie zijn echter wel verfrissend.
Gelukkig zijn er nog zekerheden en die vinden we vooral terug bij de cast. Willemijn Verkaik laat zich van een compleet andere kant zien. Ze heeft haar eigen draai aan de rol gegeven en weet vocaal te overtuigen. Ze pakt dan ook haar ‘open doekje’ met een enorme – onnodige, maar welgekomen – uithaal. Ida Verspaandonk is een prachtige, ontwapende Annie in spel, maar zeker qua zang. Haar ‘Morgen’ is loepzuiver gezongen. Doris Baaten zorgt voor de droge humor in verschillende rollen. Ook de kindercast laat zich niet onopgemerkt; heel energiek en synchroon bij de choreografieën.
Ida Verspaandonk is een prachtige, ontwapende Annie in spel, maar zeker qua zang
Deze Annie is vooral heel veel en veel van alles wat. Vernieuwend is het zeker, maar helaas zijn er niet altijd de juiste concept/regie keuzes gemaakt.
Annie is nog te zien tot en met 24 mei in verschillende theaters in Nederland en België. Meer informatie & tickets vind je op anniedemusical.nl.
Door Wendy de Noier
Foto’s: Wendy de Noier