Anastasia
De Russische revolutie is zo’n 100 jaar geleden, hoewel enkele gebeurtenissen zo intrigerend zijn dat zij keer op keer verteld worden. Zo ook het mysterieuze verhaal van Anastasia, welke door Stage Entertainment als musical naar Scheveningen is gebracht. Visueel is alles prachtig, al mist hier en daar een stukje verdieping, snelheid en magie.
Interessant stukje Russische geschiedenis
Anastasia is de laatst overgebleven dochter van Tsarenfamilie Romanov, die tot 1918 als een dynastie over Rusland heerste. Na een aanval van de Bolsjewieken op de familie in 1918 leek iedere Romanov overleden te zijn, maar de geruchten gingen al snel dat de jonge Anastasia het wellicht had overleefd. Haar oma (Gerrie van der Kleij) loont in haar woonplaats Parijs een beloning uit voor degene die haar liefste kleindochter weer naar haar terug kan brengen. Jaren verstreken en bedriegsters bleven maar komen. Op een gegeven moment komt de prachtige jongedame Anya met geheugenverlies (Tessa Sunniva van Tol) in Rusland de oplichters Dmitri (Milan van Waardenburg) en Vlad (Ad Knippels) tegen, die in haar de kans zien een fijn, rijker leven tegemoet te gaan. Ze praten haar de rol van Anastasia aan, en reizen van hun thuis, Sint Petersburg, naar Parijs. Gaandeweg rijst de twijfel bij iedereen of deze jongedame misschien echt Anastasia is, en lijkt het mysterie ontrafeld te worden.
Tessa Sunniva van Tol zet een lieflijke, stoere en vocaal fantastische Anastasia neer, ze lijkt geknipt te zijn voor haar rol
Stage Entertainment heeft gekozen voor visueel spektakel en de stijl van een toegankelijk familie sprookje, wat een slimme zet blijkt te zijn. Er is zeer goed nagedacht over het gave decor in samenwerking met geanimeerde, bewegende beelden en een ontzettend mooi lichtplan. Ook de kleding en kap en grime zijn helemaal on point, met name de fantastische glimmende jurken en schoenen. Wel kan de combinatie van het prachtige, felle en magische licht met de bewegende beelden op de achtergrond soms duizelingen opleveren.
Tessa Sunniva van Tol zet een lieflijke, stoere en vocaal fantastische Anastasia neer, ze lijkt geknipt te zijn voor haar rol. Ook Milan van Waardenburg (Dmitri) zingt geen noot verkeerd en snapt zijn rol, alhoewel hij zich soms nog iets meer in mag leven en een stoerdere, meer overtuigende oplichter kan zijn. Samen met zijn vriend en mede-oplichter Vlad (Ad Knippels) leert hij Anya de rol van Anastasia aan, waarbij een fijne chemie tussen de drie te zien is en waarbij zij goed op elkaar zijn ingespeeld. Ad Knippels verdient een enorm applaus voor zijn vertolking van de rol van Vlad, met uitstekende vocals, goede humor en juiste energie en inleving. Gerrie van der Kleij is de keizerin-grootmoeder die op zoek is naar haar kleindochter. Ook zij speelt en zingt haar rol met verve. Het breekbare in haar stem past helemaal bij dit verhaal en hierdoor duik je mee in het verdriet van haar gemis. Bij keizerin-grootmoeder bevindt zich altijd Lily (Ellen Evers), die met enthousiasme een goede indruk maakt. Een van de leukste scenes is dan ook die waarin Vlad en Lily elkaar na jaren weer tegenkomen en opnieuw kinderlijk verliefd worden.
De prachtige, magische koorzang, mooie Russische uitgevoerde dansen en spel zijn zeer overtuigend
Het ensemble met o.a. Lois van de Ven, Steven Roox, Melise de Winter, Saskia Schafer en Armand Pol mag zeker niet onderschat worden. De prachtige, magische koorzang, mooie Russische uitgevoerde dansen en spel zijn zeer overtuigend. Ook de scene van het bezoekje aan ballet Het Zwanenmeer is er een die bijblijft. De ballerina’s en balletdansers benemen je met gemak de adem en laten je achter met het gevoel dat je er eindeloos naar kan blijven kijken. Het zijn ijzersterke dansers, met als highlight de Japanse Momoka Kubota.
De eerste akte, die zich afspeelt in Rusland, komt wat langzaam op gang en houdt niet altijd de focus vast. Het heeft mooie scenes, maar het verhaal loopt niet soepel door en de zit is best lang. De tweede akte in Parijs gaat sneller en is visueel, mede door het gebruik van onbeschrijflijk mooie jurken, gelukkig (nog) mooier. Soms komt de familie in droombeelden weer terug bij Anya in haar hoofd, wat op een magische wijze met mooie muziek wordt gebracht. Het geeft een beetje het Disney-gevoel wanneer deze geestverschijningen zich op het podium bevinden.
De cast speelt, zingt en danst uitstekend, de muziek voert je mee en het toneelbeeld is werkelijk prachtig
Al met al is de musical Anastasia de moeite van het bezoeken waard, met name op rang 1. Daar kun je helemaal meegaan in dit visueel spectaculaire sprookje, met een interessant en een nog voor ons redelijk onbekend verhaal. De cast speelt, zingt en danst uitstekend, de muziek voert je mee en het toneelbeeld is werkelijk prachtig.
Anastasia de musical is exclusief te zien in het AFAS Circustheater in Scheveningen. Meer informatie & tickets vind je op www.anastasia.nl.
Door Annemarijn Clement
Foto’s: Wendy de Noier