Aladdin
Na enkele kleinschaligere familiemusicals, pakt Uitgezonderd. Theater het nu veel groter aan. Het alom bekende verhaal van Aladdin in een musical gieten, kan je moeilijk betoverend maken met vijf man op de scène. Dus zocht de producent een cast en ensemble bestaande uit talentvolle jongeren en gevestigde waarden met referenties om U tegen te zeggen. Een wit konijn uit de hoed toveren in de vorm van Giovanni Kemper was een beredeneerde gok. Niet onverwacht presteert deze sympathieke geadopteerde Nederlander heel leuk!
Kwaliteit voorop
Tijl Dauwe tekende voor het script en heeft totaal in de geest van het origineel sprookje een sprookjesmusical geschreven. Aladdin, de straatrat, dief van beroep, komt op de markt de undercover kroonprinses Jasmine tegen. Zij moet huwen van haar vader, de Sultan, maar wil enkel trouwen met de man van haar dromen. Luhbaba, de waarzegster, voorspelt dat de prinses die dag de liefde van haar leven zal tegenkomen. Zou het Aladdin zijn? Hessa, Grootvizier van het land, wil echter haar eigen zoon Faris opdringen, om zo zelf aan de macht te komen. Dan is er nog iets met een Geest en een Lamp, een game-changer voor alle protagonisten!
Visueel is Aladdin een pareltje
Visueel is Aladdin een pareltje. Het decor, hoewel heel eenvoudig van concept, wordt op 1001 manieren gebruikt en mede dankzij licht- en andere effecten kan de sfeer volledig omslaan. Wel goed opletten dat het lichtplan iedereen in het licht blijft zetten, soms vallen er donkere plekken en mis je een deel van de acteurs. De Oosterse sfeer van het verhaal komt heel leuk naar voor, zeker in de marktscènes. Een groot aandeel hierin spelen de puike choreo’s. De kostuums zijn ook heel knap en bepalen mee de stemming. De verstaanbaarheid is goed, al lijkt de geluidsmix een beetje vervormd tot aan de zijkant van de zaal te komen met een constant hol effect tot gevolg. De muziek van Sam Verhoeven doet zijn ding en heeft naast enkele herkenbare nummers ook enkele krachtige solo’s met een topprestatie van Goele Deraedt als Aladdins moeder Maryam.
Wit konijn Gio zet een levensechte Aladdin neer. Heel schalks, jongensachtig in het begin, maakt hij een knappe boog naar een verantwoordelijke prins. Ook zijn zang is goed, iets te klein en te zenuwachtig in enkele solo-momenten, maar als tweede stem bij Yasmine telkens weer sterk. Uit de rest van de cast is het moeilijk toppers uit te kiezen want stuk voor stuk presteert iedereen sterk. Enige puntje van kritiek kan de invulling van enkele rollen zijn. Sommigen zijn vrij stereotiep, al is dat waarschijnlijk een gewilde keuze zijn om het doelpubliek (6+) ter wille te zijn. Een beetje meer complexiteit in die personages zou deze mooie show voor de volwassenen een tikkeltje interessanter maken.
Een recept dat de magie in het theater doet leven!
Met deze grote en grootse Aladdin, begint Uitgezonderd. hopelijk aan een nieuwe traditie. Een zeer smaakbaar resultaat, gestoeld op kwaliteit in alle gelederen is hier het recept geweest. Eentje waarmee je bijna altijd goede resultaten behaalt en het publiek enkel naar meer doet verlangen. Kortom een recept dat de magie in het theater doet leven!
Aladdin speelt nog tot en met 9 juni en Hasselt en Gent. meer informatie en tickets vind je op www.uitgezonderd.be.
Door Patrick Defort
Foto’s: Wendy de Noier