Kobe Van Herwegen
Ketnet wrapper, goochelaar, David in Spring, Verlinden in Ghost Rockers, maar ook Carter in War Horse en Pumbaa in The Lion King. Kobe Van Herwegen is van vele markten thuis en kan nu ook de spektakelmusical 40-45 op zijn palmares schrijven. Musical Vibes sprak met hem.
The Sky is the limit!
Wat is jouw bijdrage in 40-45?
In 40-45 speel ik de rol van De Weerdt, de vriend des huizes. Ik ben een vriend van Staf en Louis, de personages van Jonas en Jelle. Hij komt mee terecht in de oorlog en hij staat daar voor zijn rechten en plichten en neemt het op voor zijn land.
Jullie zijn in het begin van de repetities, wat wordt het uiteindelijk in jouw verbeelding momenteel?
We hebben afgelopen week stiekem al gerepeteerd met de hoofdcast en de bijrollen. De scènes zijn al gezet, een basis daarvan toch. En ik moet daarvan zeggen dat ik denk dat het heel knap kan worden. Dat is gemakkelijk gezegd bij het begin van een repetitieperiode natuurlijk en ik moet daar ook voor gaan, maar deze week waren er toch al momenten dat er emotionele dingen bovenkwamen. Zo vroeg in een repetitieproces is dat toch vrij zeldzaam! Het is daarbij ook interessant, want ik speel alle voorstellingen, zowel met de groene als de blauwe cast samen, waardoor dat die scènes altijd opnieuw moeten gezet worden. Dat vraagt dan wel dubbel zoveel werk, maar het is heel interessant om te zien hoe elke acteur aan zijn rol een andere invulling geeft. Hierdoor gaan het twee unieke boeiende voorstellingen worden, vermoed ik.
Is het voor jou ook een heel ander gevoel om met iemand anders te spelen?
Ja, want je begint terug aan dezelfde scène, die is dan al gezet geweest en toch wijk je daar weer van af en maak je er iets anders van. Dan zie je dat het niet enkel woorden zijn, een scène is véél meer dan dat.
Hebben jullie al in het Pop-Up theater gerepeteerd?
Nee, we repeteren momenteel in een black box in een hal naast de toekomstige foyer. Ik denk dat we 11 september verhuizen naar het theater zelf. Ik ben natuurlijk wel al gaan kijken. Het is groot, het is enorm, maar het lijkt mij wel kleiner dan 14-18. Ik denk dat je hier eigenlijk altijd veel dichter bij de actie gaat zitten waardoor die menselijke emoties, en daar gaat het in deze voorstelling echt nog meer over dan in 14-18, duidelijker zichtbaar gaan zijn en waardoor het verhaal des te harder gaat binnenkomen.
Ik denk dat je hier eigenlijk altijd veel dichter bij de actie gaat zitten waardoor die menselijke emoties duidelijker zichtbaar gaan zijn
Veel mensen kennen jou als presentator, wrapper of goochelaar, maar de laatste jaren is er een duidelijke shift naar musical te zien
Maar musical was altijd al mijn grote passie! Ik ging na mijn studies eigenlijk musical verder studeren in Nederland. Maar toen kreeg ik bij Ketnet een gouden kans en dat was toch ongeveer full time werken, ik kon daar geen studies bijnemen. Ik ben altijd audities blijven doen en ik heb regelmatig rollen aangeboden gekregen, maar ik heb altijd nee moeten zeggen omdat ik verplichtingen had bij Ketnet. Sinds ik daar gestopt ben heb ik die kaart uiteindelijk wel kunnen trekken en daar ben ik wel heel blij om. Het is van het ene naar het andere project en elke nieuwe musical is weer een nieuwe familie die erbij komt. De helft van de familieleden ken je dan op de eerste dag of soms kom je in een volledig nieuwe familie terecht, zoals in Nederland bij The Lion King. Daar kende ik buiten Steve helemaal niemand. In deze productie ben ik al iets geruster dan toen. Musical blijft voor mij een vertelvorm die heel veel mogelijkheden biedt. Ik denk nog altijd dat je met woord, beeld, dans en muziek tot veel meer emoties kan komen! Meer emoties die dan ook harder binnen komen. Ik ben daarom niet fan van elke musical en musical is daarom voor mij ook niet heilig, ik ben er ook van overtuigd dat je in elk genre goede en minder goede producties hebt, maar ik ben heel blij dat ik nu in een productie als deze mag staan waar ze er echt alles aan doen om de kwaliteit ervan zo hoog mogelijk te maken en dat merk je aan alles. Kijk naar de foyer, naar het theater dat ze gebouwd hebben. De sky is in deze productie the limit! Ik weet wat er gaat gebeuren in de voorstelling van zaken die nog niet bekend zijn gemaakt en dan denk je wel: “Hmmm, dit kan toch wel eens héél straf worden!
Ik ben heel blij dat ik nu in een productie als deze mag staan waar ze er echt alles aan doen om de kwaliteit ervan zo hoog mogelijk te maken en dat merk je aan alles
Je hebt ervaring met lang te spelen, meer dan 200 shows in The Lion King, wil je er meer spelen van 40-45?
Van The Lion King heb ik er exact 277 gespeeld. Laten we er eerst voor zorgen dat we een heel mooie voorstelling maken. Laten we daarna proberen om er voor te zorgen dat die voorstelling hier zo lang mogelijk kan blijven staan, zodat er zoveel mogelijk mensen van kunnen genieten. Ik denk dat het daarom ook heel goed is dat er heel veel schoolvoorstellingen zijn. Daar ben ik eigenlijk heel blij om want dit verhaal, wat toch heel belangrijk is en waar mijn generatie hoe langer hoe minder een link mee heeft, want het zijn onze grootouders die nu aan het verdwijnen zijn, die er nog in gestreden hebben. Het is belangrijk dat dit verhaal niet verloren gaat. Want als je ziet wat er op Pukkelpop bijvoorbeeld weer gebeurt, dan weet je dat er vergeten is van waar dat zo’n zaken komen. Laten we er dus voor zorgen dat zoveel mogelijk mensen dit verhaal kunnen zien en er ook van kunnen genieten.
Er zijn reeds 200.000 tickets verkocht voor er ook maar iets geweten is, wat doet dat met jou?
Met mij doet dat niet zoveel. Ik denk dat het voor de productie en voor Frank, de regisseur, een hoop druk op de schouders geeft. Ik heb zoiets van; ik ben niet verantwoordelijk voor deze productie, ik ben enkel verantwoordelijk voor mijn klein radertje in deze grote machine en ik ga dat zo goed mogelijk laten draaien!
De spektakelmusical 40-45 kan je vanaf 7 oktober 2018 in het Studio 100 Pop-Up Theater te Puurs gaan bekijken. Meer informatie & tickets op www.40-45.live.
Door Patrick Defort
Foto’s: Patrick Defort